X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Wat was het een mooie reis! Familie Dekker

Reisverslag van Familie Dekker in Zuid Afrika.

Wat was het een mooie reis! We hebben heel erg genoten en de afstemming van het programma was prima. We zijn heel blij dat we het door jullie hebben laten organiseren omdat we nu op plekken kwamen die we zelf niet verzonnen zouden hebben. Het was een goede balans tussen inspanning en ontspanning. De excursies waren ook perfect. We vonden het een grensverleggende vakantie.

Pretoria:
In Pretoria werden we gastvrij ontvangen door de eigenaresse, we kwamen pas 0.00 uur aan en ze was wakker gebleven. We kregen uitleg en een flesje water en zijn gaan slapen. De meet en greet gaf ook veel informatie over het land en de verkeersregels. Zij waren nog aanwezig bij het afleveren van de auto. De auto was groter dan gevraagd, een Mahindra XUV 500. Dat was heel fijn en comfortabel. Het enige nadeel: er zat geen dek over de kofferbak. We hebben handdoeken over de koffers gelegd, maar dat voelde niet zo veilig. We moesten erg wennen aan het links rijden en dat de stoplichten aan de andere kant van de weg staan. Na 2 dagen ging dat vlekkeloos. De telefoonkaart hebben we in een winkelcentrum gekocht. Het was even zoeken, maar het lukte allemaal prima. We zijn nog naar het Voortrekkersmuseum geweest, dat was een leuk begin.
We hebben om de hoek van de locatie gegeten, dat was vooral heel praktisch omdat we niet ’s avonds over straat wilden.

Tzaneen:
We hebben weinig van Tzaneen gezien, omdat we er maar 1 nacht waren. We vonden de omgeving wel heel mooi. De lodge was heel fijn, het ontbijt en diner daar fantastisch en we hebben op het terrein 4 km gewandeld. Dat was heerlijk na het vele zitten.

Krugerpark:Elephantsmaincamp
Voordat we het park ingingen zijn we naar de Spar gegaan en hebben ons ontbijt en zaken voor onderweg gekocht. Daar hebben we veel plezier van gehad. ’s Avonds aten we in het restaurant. Er was regen, maar dat maakte niet uit. We hebben genoten van de dieren die we zagen. De overnachtingsplek was prima.
Satarapark: We zijn om 6 uur gaan rijden vanuit het Elephantspark om dieren te spotten. Tussen door zijn we terug gegaan om te ontbijten en uit te checken om verder te gaan naar Satara. We hebben heel veel dieren gezien en we waren erg onder de indruk.

Timbavati:
We zijn 10 uur vertrokken met de google maps aan. Die stuurde ons door het Krugerpark en de internet verbinding viel weg. Doordat we onhandig zijn geweest met de Maps.me hebben we die niet gebruikt (de kaarten stonden wel op onze telefoon). Ik kwam er eind van de dag achter dat ik de telefoon toestemming moest geven aan Maps.me. Google maps gaf ook een route aan die niet klopte. We kwamen uiteindelijk om 15.30 aan in Timbavati. We gingen direct op Safari en dat was heel leuk, wel onrustig en overweldigend door de late aankomst. Bij terugkomst kregen we een fantastisch diner in sfeervol licht en werden we perfect verzorgd. Helaas konden we niet douchen doordat het donker was. Al met al was deze lodge in Timbavati wel onze mooiste ervaring deze vakantie. De safaris waarin we alle dieren hebben gezien, de sfeer, gastvrijheid, het eten 3x per dag, de lodge met open ramen en gaas ervoor, heel bijzonder. En er was ook een collega van jullie te gast die we vorig jaar ook op de beurs hebben ontmoet.

Hazyview:
Er waren slechte wegen op weg naar Hazyview. We hebben onderweg twee uitzichtpunten gezien, Three rondavels en Gods window. Prachtig. We hebben de volgende dag rust genomen omdat het een heel warme dag was en we behoefte hadden aan rust en het verwerken van indrukken. We hebben de avond op de kamer gegeten. Er was een keukentje en een koelkast, perfecte grote kamer.

Swaziland:
De reis ernaar toe verliep op zich goed. We waren onder de indruk van de vele mensen en dieren langs de weg. Het duurde even bij de grens, maar ging goed. De wegen vonden we eigenlijk best heel goed. We zijn aangehouden door de politie omdat we te snel het dorp ingereden zijn. Het leek wel heel echt. Er was een groepje agenten dat in een bushokje stond en een vrouw (allemaal in gelijke politiekleding) hield ons aan. Ze vroeg een bedrag van 120 rand. Toen ik zei dat we op het politiebureau wilden betalen zakte het bedrag naar 60 rand. In eerste instantie wilde ze rijbewijs zien, maar ze vroeg er niet meer naar toen we betaalden. Cees denkt dat het echte politie was, ik weet het niet. We hebben de 60 rand betaald, omdat het een fooi is en we door konden rijden.
De lodge in Swaziland vonden we wel heel erg eenvoudig. Het was regenachtig en koud en er stond geen stoel. Het restaurant was open en we hadden het koud. De tweede dag was het mooi weer, en hebben we een mooie trail gelopen.

Saint Lucia:
Heel leuk om in een heel andere sfeer te komen van grote huizen in een bewaakte wijk. Ook lekker om na alle lodges even in een hotelkamer te zijn. We hebben genoten van de stranden, het natuurpark en de nijlpaarden die we gezien hebben tijdens de boottocht en goed eten.

Drakensbergen:
We genieten van onze reisdagen omdat we heel veel zien onderweg. Dieren, mensen die langs de weg lopen, veel armoede en we waren zeer onder de indruk van de krottenwijken en de plaatsen waar we doorheen reden. We genoten van de natuur, hebben een trail gelopen en zijn blij dat we naar Drakensbergen zijn gegaan. We kregen de honeymoon suite bij onze lodge. Ze dachten dat we aparte bedden wilden en we hebben de bedden weer samen gezet. De volgende dag hadden ze een heerlijk zachte topper op het bed gelegd. Het werd steeds meer honeymoon suite. De verzorging was prima.

Durban:
Ook weer indrukwekkend wat we aan armoede zagen en hoe druk het verkeer is. De lodge lag rustig en midden in de nacht om 3 uur moesten we vertrekken richting vliegveld. Dat vonden we wel lastig. Het ’s nachts rijden naar het vliegveld in het pikkedonker in een omgeving die we niet kenden. Het inleveren van de auto ging gemakkelijk, we konden de sleutel in een bus doen. De vlucht verliep prima en het ontvangen van de auto ook.
We kregen een ontbijt mee van geroosterd brood met wat kaas ertussen. Niet bijzonder, wel schattig bedoeld. De eigenaresse heeft ons een plek geadviseerd waar we konden eten. Dit was goed te bereiken prima eten.

Addo:
Vonden we waanzinnig goed. Een heel mooie lodge, prima bed, mooi zwembad, goed eten, fantastische uitstraling. De dag van aankomst hebben we genoten van het zwembad en het park. De dag erna zijn we naar Addo gegaan. Van het Addo park hebben we enorm van genoten. We hadden het niet willen missen.

Tsitsikamma:
Ook heel bijzonder. We vonden het een heel leuk plaatsje en een mooie locatie. We zijn naar het nationaal park gegaan en hebben de hangbrug over de kliffen gelopen. We zijn gaan kijken bij de Bloukransbrug waar gebungeejumt wordt. Heel indrukwekkend om te zien. In het restaurant werden we gastvrij ontvangen met een kaartje op tafel. Het eten en ontbijt waren prima.

Knijsna:
Op weg naar Knijsna zijn we bij Monkeyland gestopt. We kregen een rondleiding en genoten van de apen, echt een aanrader. De locatie in Knijsna was prima. We kregen een grote kamer met grote badkamer, lekker bed en veel informatie. Het zijn hele aardige mensen die prima ontbijt verzorgen. Ze adviseerden ons goede restaurants.
We hebben de Buffelsbaai bekeken en daar gelopen. We raakten niet uitgekeken op de mooie zee. s middags hadden we een sunsetboottour. We waren maar met 4 mensen en bestuurder van de boot(mooie grote) verzorgde wijn en verse oesters. Het was sfeervol en een mooie zonsondergang.
Volgende dag zijn we naar de easthead gereden waar we een mooi uitzicht hadden over de baai.

Oudtshoorn:
Een mooi hotel en we kregen een prachtige kamer naast de receptie en aan het ontbijt/diner terras met uitzicht op het zwembad. Goed bed, mooie badkamer.
Echter, het was te druk. Er was een grote groep aanwezig op onze eerste avond en die gingen lang door in de dinerruimte. Cees is nog naar een farm geweest, dat was leuk. De tweede avond was er meer rust op het terras omdat de groep weg was. Het was fijn om naar de volgende plek te verhuizen, naar Hermanus.

Hermanus:
We waren niet onder de indruk van de plaats, erg toeristisch. Het hotel was prima en het ligt mooi aan de zee. We zijn lopend naar de haven gegaan waar de walvistocht vertrok. Het was een mooie tocht met een leuke gids, heel vakkundig en enthousiast. We hebben veel walvissen gezien, een belevenis.
Daarna weer teruggelopen en genoten van de zee waar we uren naar kunnen kijken.

Cape town:
Bij aankomst ging het niet helemaal goed bij het guesthouse en kregen we een kamer bij de buren. De buren waren aardig, gastvrij, goed ontbijt , maar het bed was niet fijn, keihard. Dit is ’s ochtends wel gemeld, ook bij het guesthouse. We kregen een doos chocola en een fles bubbels van jullie en ook kregen we de mooiste kamer waar we van genoten hebben omdat er een bank stond.
We hebben met de mountainbike een rondtoer in capetown gedaan van drie uur via Awoltours. Een kennis van ons geeft daar rondtours per fiets. Het was heel leuk en zeker een aanrader.
Robbeneiland was leuk, wel commercieel en nogal massaal. Toch blij dat we dit gedaan hebben.
We zijn via de hopon/of bus naar de tafelberg gegaan. Het was helder en een mooie ervaring.

Stellenbosch:
We werden gastvrij ontvangen met een glas wijn. De kamer was prima, lekker koel, het was 34 graden. We konden op de 1e avond in het guesthouse eten. Er was nog 1 ander Duits stel en we werden als de koning en koningin behandeld. Voor het eten dronken we de bubbles bij het zwembad, heerlijk. Dank nog daarvoor.
Dag 2 hebben we Stellenbosch gezien, een erg leuke plaats. Er bleek geen diner te zijn bij het guesthouse omdat ze vonden dat er te weinig mensen waren. We zijn in Stellenbosch wat gaan eten.

Dag 3 moesten we uitchecken en vlogen we pas om 00.30 terug. Omdat het warm was vonden we het moeilijk om ons te vermaken. We zijn even Stellenbosch in gegaan en om 14 uur hadden we een picknick besteld bij wijnboerderij Mont Rochelle, the Country Kitchen in Franschhoek. Er bleek een leuke plek op het terrein waar een toiletwagen stond en picknicktafel. We hebben er lekker op een kleed gelegen en de tijd gerekt tot 18 uur. De rest van de dag verliep prima.