X

Wat hebben wij een mooie reis gehad door Zuid-Afrika!

• Ons advies gewenst?
  • Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Wat hebben wij een mooie reis gehad door Zuid-Afrika!

Reisverslag van  Cees en Erica in Zuid Afrika.

Wat hebben wij een mooie reis gehad! We hebben heel erg genoten en de afstemming van het programma was prima. We zijn heel blij dat we het door jullie hebben laten organiseren omdat we nu op plekk

en kwamen die we zelf niet verzonnen zouden hebben. Het was een goede balans tussen inspanning en ontspanning. De excursies waren ook perfect. We vonden het een grensverleggende vakantie.

Pretoria
In Pretoria werden we gastvrij ontvangen door de eigenaresse, we kwamen pas 0.00 uur aan en ze was wakker gebleven. We kregen uitleg en een flesje water en zijn gaan slapen. De meet en greet gaf ook veel informatie over het land en de verkeersregels. Zij waren nog aanwezig bij het afleveren van de auto, de auto was groter dan gevraagd, een Mahindra XUV 500. Dat was heel fijn en comfortabel. Maar er zat geen dek over de kofferbak. We hebben handdoeken over de koffers gelegd, maar dat voelde niet zo veilig. We moesten erg wennen aan het links rijden en dat de stoplichten aan de andere kant van de weg staan. Na 2 dagen ging dat vlekkeloos.

We zijn nog naar het Voortrekkersmuseum geweest, dat was een leuk begin. We hebben om de hoek van de locatie gegeten, dat was vooral heel praktisch omdat we niet ’s avonds over straat wilden.

Tzaneen
We hadden problemen met het doorlinken van de maps vanuit de Travelkey app, dat lukte niet. Doordat we thuis onvoldoende met de Maps bezig zijn geweest wisten we niet dat we die apart van de travelkey konden gebruiken. We hebben weinig van Tzaneen gezien, omdat we er maar 1 nacht waren. We vonden de omgeving wel heel mooi. De lodge was heel fijn, het ontbijt en diner daar fantastisch en we hebben op het terrein 4 km gewandeld. Dat was heerlijk na het vele zitten.

Krugerpark
Voordat we het park ingingen zijn we naar de Spar gegaan en hebben ons ontbijt en zaken voor onderweg gekocht. Daar hebben we veel plezier van gehad. ’s Avonds aten we in het restaurant. Er was regen, maar dat maakte niet uit. We hebben genoten van de dieren die we zagen. De overnachtingsplek was prima. We zijn om 6 uur gaan rijden vanuit het Elephantspark om dieren te spotten. We hebben heel veel dieren gezien en we waren erg onder de indruk.

Umlani
We kwamen om 15.30 aan in Umlani. We gingen direct op Safari en dat was heel leuk, wel onrustig en overweldigend door de late aankomst. Bij terugkomst kregen we een fantastisch diner in sfeervol licht en werden we perfect verzorgd. Helaas konden we niet douchen doordat het donker was. Al met al was Umlani wel onze mooiste ervaring deze vakantie. De safaris waarin we alle dieren hebben gezien, de sfeer, gastvrijheid, het eten 3x per dag, de lodge met open ramen en gaas ervoor, heel bijzonder. En er was ook een collega van jullie te gast die we vorig jaar ook op de beurs hebben ontmoet.

Hazyview
Er waren slechte wegen op weg naar Hazyview. We hebben onderweg twee uitzichtpunten gezien, Three rondavels en Gods window. Prachtig. We hebben de volgende dag rust genomen omdat het een heel warme dag was en we behoefte hadden aan rust en het verwerken van indrukken. We hebben de avond op de kamer gegeten. Er was een keukentje en een koelkast, perfecte grote kamer.

Swaziland
De reis ernaar toe verliep op zich goed. We waren onder de indruk van de vele mensen en dieren langs de weg. Het duurde even bij de grens, maar ging goed. De wegen vonden we eigenlijk best heel goed. De lodge in Swaziland vonden we wel heel erg eenvoudig. Het was regenachtig en koud en er stond geen stoel. Het restaurant was open en we hadden het koud. De tweede dag was het mooi weer, en hebben we een mooie trail gelopen.

Saint Lucia
Heel leuk om in een heel andere sfeer te komen van grote huizen in een bewaakte wijk. Ook lekker om na alle lodges even in een hotelkamer te zijn. We hebben genoten van de stranden, het natuurpark en de nijlpaarden die we gezien hebben tijdens de boottocht en goed eten.

Drakensbergen
We genoten van onze reisdagen omdat we heel veel zien onderweg. Dieren, mensen die langs de weg lopen, veel armoede en we waren zeer onder de indruk van de krottenwijken en de plaatsen waar we doorheen reden. We genoten van de natuur, hebben een trail gelopen en zijn blij dat we naar Drakensbergen zijn gegaan. We kregen de honeymoon suite in onze accommodatie. De verzorging was prima.

Durban
Ook weer indrukwekkend wat we aan armoede zagen en hoe druk het verkeer is. De lodge lag rustig en midden in de nacht om 3 uur moesten we vertrekken richting vliegveld. Het inleveren van de auto ging gemakkelijk, we konden de sleutel in een bus doen. De vlucht verliep prima en het ontvangen van de auto ook. We kregen een ontbijt mee van geroosterd brood met wat kaas ertussen.

Addo
Vonden we waanzinnig goed. Een heel mooie lodge, prima bed, mooi zwembad, goed eten, fantastische uitstraling. De dag van aankomst hebben we genoten van het zwembad en het park. De dag erna zijn we naar Addo gegaan. Het Addo park zelf hebben we enorm van genoten. We hadden het niet willen missen.

Tsitsikamma
Ook heel bijzonder. We vonden het een heel leuk plaatsje en een mooie locatie. We zijn naar het nationaal park gegaan en hebben de hangbrug over de kliffen gelopen. We zijn gaan kijken bij de Bloukransbrug waar gebungeejumpt wordt. Heel indrukwekkend om te zien. In het restaurant van Village in werden we gastvrij ontvangen met een kaartje op tafel. Het eten en ontbijt waren prima.

Knysna
Op weg naar Knysna zijn we bij Monkeyland gestopt. We kregen een rondleiding en genoten van de apen, echt een aanrader. De locatie in Knysna was prima, het zijn hele aardige mensen die prima ontbijt verzorgen. We hebben de Buffelsbaai bekeken en daar gelopen. We raakten niet uitgekeken op de mooie zee. ’s Middags hadden we een sunsetboottour. We waren maar met 4 mensen en bestuurder van de boot(mooie grote) verzorgde wijn en verse oesters. Het was sfeervol en een mooie zonsondergang. Volgende dag zijn we naar de East Head gereden waar we een mooi uitzicht hadden over de baai.

Oudtshoorn
Een mooi hotel en we kregen een prachtige kamer naast de receptie en aan het ontbijt/diner terras met uitzicht op het zwembad. Goed bed, mooie badkamer. Erika kreeg ’s nachts een voedselvergiftiging en is de hele volgende dag erg ziek geweest. Cees is nog naar een farm geweest, dat was leuk. Het was fijn om naar de volgende plek te verhuizen, naar Hermanus.

Hermanus
We waren niet onder de indruk van de plaats, erg toeristisch. Het hotel was prima en het ligt mooi aan de zee. We zijn lopend naar de haven gegaan waar de walvistocht vertrok. Het was een mooie tocht met een leuke gids, heel vakkundig en enthousiast. We hebben veel walvissen gezien, een belevenis. Daarna weer teruggelopen en genoten van de zee waar we uren naar kunnen kijken.

Cape Town
We hebben met de mountainbike een rondtoer in Cape Town gedaan van drie uur. Het was heel leuk en zeker een aanrader. Robbeneiland was leuk, wel commercieel en nogal massaal. Toch blij dat we dit gedaan hebben. We zijn via de hopon/of bus naar de tafelberg gegaan. Het was helder en een mooie ervaring.

Stellenbosch
We werden gastvrij ontvangen met een glas wijn. De kamer was prima, lekker koel, het was 34 graden.  Op dag 2 hebben we Stellenbosch gezien, een erg leuke plaats. Op dag 3 moesten we uitchecken en vlogen we pas om 0.30 terug. We zijn even Stellenbosch in gegaan en om 14 uur hadden we een picknick besteld bij wijnboerderij Mont Rochelle, the Country Kitchen in Franschhoek. Er bleek een leuke plek op het terrein waar een toiletwagen stond en picknicktafel. We hebben er lekker op een kleed gelegen en de tijd gerekt tot 18 uur. De rest van de dag verliep prima.

Vervolgens de Nissan weer ingeleverd bij Bluu autoverhuur nabij het vliegveld.