X

Rondreis door Frankrijk en Spanje 2023

Reisverslag familie van Tom en Ans – Rondreis Frankrijk & Spanje
juli/augustus 2023

Met “Rondreis op maat’ een auto rondreis in elkaar gezet richting Picos de Europa.

23 juli.
Vanmorgen om 05.00 uur gestart in Veldhoven voor onze rondrit richting de Picos.
Ons eerste hotel voor 2 nachten in Frankrijk in Chancelade.
Route via Parijs, laatste dag van de tour maar we waren mooi op tijd, drukte viel erg mee.
Laatste uur binnendoor langs de vele zonnebloem velden.
Mooi een rustig hotel waar we ook lekker hebben gegeten.

24 juli.
Na het ontbijt naar het plaatsje Brantome met rondom een rivier en een oude abdij welke we bezocht hebben. Gezellig toeristisch dorpje waar je ook lekker kunt lunchen. We hebben hier geluncht tijdens een regenbuitje, maar we zaten lekker droog.
Na de lunch naar Les jardins Tranquiles gereden. Een parktuin/arboretum in Frans – Engelse stijl.
Praatje gemaakt met de Engelse eigenaar en een lekker kopje thee gedronken.
Terug naar het hotel, lekker gegeten en morgen door naar Spanje.

25 juli.
Au revoir Frankrijk en bon dia Spanje.
Tot aan San Sebastian de snelweg genomen en het laatste stuk binnendoor langs de kust.
Ons eerste hotel in Spanje is in Lekeitio. Hier verblijven we 2 nachten.
Spullen op de kamer gedropt en het stadje ingelopen. Drankje op een terras met wat pincho’s en vanavond wat eten bij een Baskisch restaurant wat erg goed was.
Het is wel erg wennen dat de restaurants pas rond 20.30 uur open gaan. Leuk hotel met vriendelijke bediening. Morgen gaan we hier de omgeving verkennen met de mooie vissers dorpjes.

26 juli.
Lekker ontbijt buffet genuttigd en weer op pad richting de Flysch, dit zijn steenlagen van miljoenen jaren oud welke uit de zee opsteken.
Via mooie slingerwegen naar het plaatsje Bermeo gereden. Leuk plaatsje met een kleurrijke haven waar het goed toeven is. Terug in het hotel ons wat opfrissen en we willen weer naar het Baskisch restaurant voor een lekker visje, helaas gesloten. Terug naar het hotel waar we ook konden eten.
Geen uitgebreide kaart maar toch goed kunnen eten.
Morgen door naar Suances.

27 juli.
Van Lekeitio naar Suances naar het volgende hotel waar we ook 2 nachten verblijven.
We zijn via het dorpje Elantxobe gereden, wat bekend staat om zijn huizen tegen de bergflank. We zijn naar de haven gelopen vanwaar je een prachtig zicht hebt op het dorp wat erg kleurrijk is, van boven af in het dorp zie je hier niets van. We merken wel dat het parkeren al snel een probleem kan worden i.v.m. het hoog seizoen en de dorpjes snel vollopen. Vanuit hier naar Urdaibai Bird Center aan een mooi stuks wetlands. Het centrum draait geheel om de vogeltrek, ff eruit en wat vogeltjes kijken.
We blijven binnendoor rijden wat wel betekent dat we dwars door Bilbao zijn gereden, met een goede navigatie is dit best te doen.
In het hotel aangekomen de spullen naar de kamer gebracht en de auto in de parkeergarage onder het hotel geparkeerd. Omdat we op veel plaatsen in de stadjes zitten is het vaak parkeren bij de hotels, echter wel tegen betaling.
Suances is een echte badplaats en lekker druk. In het hotel wat gegeten wat een beetje tegen viel, Engels was hier wel een probleem net als Spaans voor ons ( maar we redden ons wel).
We zitten hier 2 nachten en dus morgen de omgeving weer in.

28 juli.
Vandaag gaan we wat voor cultuur en historie in het mooie oude plaatsje Santilla Del Mar. We zijn mooi op tijd en een goed parkeerplaatsje gevonden voor € 2,00 de hele dag, top.
We zijn naar Colegiata de Santa Juliana gewandeld, ze zegen dat dit het mooiste romaans bouwwerk is van Cantabrië, in elk geval wel oud. Het oude dorpje nog doorkruist, terrasje gepikt en het is al lekker druk geworden. Onze volgende stop is het stadje Comillas. Hier bezoeken we het Sobrellano paleis uit 1878 waar we een Spaans rondleiding hebben gedaan van ca 45 min. We spreken nu vloeiend Spaans alleen we snappen er nog niks van haha. Tussendoor wat geluncht met wat pincho’s in een gezellig binnen tuintje om daarna het zonnebloemen huis van Gaudi te bezoeken. Het huis is gebouwd als woonhuis in 1883/85 maar is nu een museum. Vanuit Comillas terug naar het hotel en aan de overkant op het terras wat lekkers gegeten. Morgen weer door.

29 juli.
Vandaag naar Oviedo waar we ook weer 2 nachten verblijven.
Naar Oviedo via het vissersplaatsje Sant Vicente de la Barquera met de mooie oude boogbrug. We gaan nu verder richting de Picos de Europa over schitterende wegen, ook mooi met de motor hier.
Aangekomen bij het hotel in Oviedo (hoofdstad van de provincie Asturië) auto parkeren, spullen naar de kamer en de stad in. Het hotel is uit de 18e eeuw, heel mooi en groot.
We hebben de kathedraal De San Salvador bezocht, erg indrukwekkend en zeer “rijk” gedecoreerd.
Bij buitenkomst kwamen we nog een folklore groep tegen welke op het plein een optreden verzorgde, een leuke bijkomstigheid. In het hotel weer een hapje gegeten, typisch gerechten en heel lekker.

30 juli.
Vandaag gestart met wat mist en motregen. We gaan een rondrit doen door 2 nationale parken.
Het eerste park is Parque Natural de Somiedo en Parque Natural de Las Ubinas La Mesa. Prachtige wegen door de bergen en zeer rustig. We hebben verschillende roofvogels gezien waaronder gieren en buizerd. En natuurlijk lopen de koeien en paarden hier gewoon los. Het is hier ook mogelijk om met een gids op zoek te gaan naar wolven en beren welke hier schijnbaar ook voorkomen, zonder gids zul je deze hier niet makkelijk zien. Mooie dag, veel gezien en straks weer lekkere Austurische kost eten met een lekker wijntje uit de omgeving (Verdejo).

31 juli.
Spullen gepakt en door naar Cangas de Onis, voor de komende 2 nachten.
Omdat het maar een korte rit is rijden we eerst naar Covadonga waar we op de bus stappen naar Lagos de Covadonga, 2 bergmeren waar je mooie wandelingen kunt maken. Je kan hier overdag alleen met een bus of minibus naar boven i.v.m. de smalle bergweg van ca. 11 km lang. We zijn rond 11.00 uur naar boven gereden waar het al behoorlijk druk was. Een pittige rondwandeling gemaakt en rond 17.30 uur weer terug op de parkeerplaats waar het enorm druk was en iedereen moest wachten op de bussen. Achteraf blijkt dat er rond 12.00 uur een bus is verongelukt waardoor voor lange tijd de weg was afgesloten voor de hulpdiensten en helikopter. Bij de terugrit hebben we de bus nog zien liggen op de helling, je staat er niet bij stil dat dit ook kan gebeuren.
Toch nog een hele mooie dag en misschien ook wel een goed engeltje.
Ook hier in het leuke hotel lekker gegeten met een wijntje en een potje bier, ook lekker.

1 augustus.
Na de flinke wandeling van gisteren vandaag een route uitgezet en rond gereden over de mooie slingerwegen rondom het Picos gebergte. Onderweg gestopt voor een lekker bakkie en een leuke picknick plaats gevonden. Vanavond in het hotel weer wat eten en morgen naar het volgende hotel.

2 augustus.
Op weg naar Fuente De, waar ons volgende hotel ligt aan het einde van de weg met een kabelbaan naar boven.
We gaan eerst naar het bergdorpje Bulnes wat alleen te bereiken is via een oud en schijnbaar slecht ezelpadje of met een kabeltreintje dwars door de berg. Wij hebben het laatste gedaan wat inhield dat we veel wandelaars voor waren en het nog lekker rustig was in het dorpje en we mooie foto’s hebben kunnen maken. De rit verder naar het hotel was weer erg mooi met leuke bochtige weggetjes. We zitten in een mooi groot hotel. Jammer dat hier verder niet echt veel te beleven valt in de avond en je alleen in het hotel kunt eten als er plaats is. Restaurant was vol geboekt of heel laat, of om 20.30 uur de cafetaria van het hotel. Dat laatste hebben we gedaan en uiteindelijk ook goed gegeten.

3 augustus.
Vanmorgen uit het raam gekeken en de bergen lagen geheel vrij en je kon het eindstation van de kabelbaan zien liggen. We hebben al kaartjes gereserveerd en gaan dus vandaag met de kabelbaan naar boven. Het was wel fris boven maar erg mooi met schitterende vergezichten. We hebben hier boven wat gewandeld en veel foto’s gemaakt en met de lift weer naar beneden.
‘S middags naar een oud klooster gereden en naar het bergdorpje Mogrovejo, ook hier wat mooie foto’s kunnen maken.
Restaurant in het hotel hadden we gereserveerd en hier dus weer goed gegeten met een lekker wijntje.

4 augustus.
Op weg naar ons volgende hotel in de Rioja streek,
Gestart met wat somber weer en behoorlijk wat wind. Onderweg met vele velden met zonnebloemen, oud kasteel en wat vergezichten. Niet erg spannend vandaag maar wel mooie binnenwegen. Bij aankomst ff moeten zoeken naar het hotel in het centrum, ook weer een mooi oud pand op een pleintje bij de kerk waar een pop is opgehangen aan een kabel. Deze wordt schijnbaar morgen verbrand volgens een traditie welke 2 maal per jaar wordt gevierd en volgens wat wij begrepen hebben te maken heeft met het plein. We hebben in het plaatsje wat rondgelopen en in het hotel weer perfect gegeten.

5 augustus.
We gaan vandaag eerst naar het plaatsje Sajazarra wat een van de mooiste dorpjes van Spanje is, maar ja dat zeggen ze allemaal. Het is nog erg rustig in het dorpje en rond 10.30 uur begint er leven in de brouwerij te komen. De bewoners gaan naar het café voor een koffie en een ontbijtje. Na ook een bakkie te hebben gedaan op het terras gaan we naar Finca La Emperatriz voor een Rioja tour.
Eerst in het Engels een uitleg over de historie van de Finca welke terug gaat naar de tijd van de 2e vrouw van Napoleon, dus Franse invloeden in deze Spaanse wijn. Wij hebben hier ook een paar wijntjes mogen proeven waaronder een heerlijke witte Rioja. Uiteraard ook wat doosjes gekocht voor thuis, ook daar zijn ze lekker. Vanaf de proeverij weer terug naar het hotel met een mooie route door de wijnvelden met mooie vergezichten.
Terug in het hotel weer klaarmaken voor het diner en daarna vanuit ons balkon de popverbranding en het muziek festijn volgen, heel apart maar wel leuk om af te kijken.

6 augustus.
Ontbijt erin en gogo, naar ons laatste hotel in Spanje, Parador de Olite. Onderweg naar Olite de laatste foto’s gemaakt van de Rioja wijnvelden. We gaan door naar het natuurpark Bardenas Reales, een droog gebied waar door erosie van klei, kalk en zandsteen een wildwestfilm landschap is ontstaan.
Het heeft veel weg van Namibië en Monument Valley. Een zeer stoffige weg van ca. 34 km met prachtige berg formaties.
Het is nu nog een uurtje door naar onze bestemming in Olite, ook hier weer erg lekker gegeten.
Morgen weer naar Frankrijk.

7 augustus.
Adios Spanje.
Vandaag rit van 710 km naar Villandry in Frankrijk in de Loire streek.
Besloten om via de snelweg te gaanwant anders zou het wel erg lang duren. Bij Bordeaux erg druk met wat file, kunnen we alvast wennen.
Verder niet veel gedaan dan km maken. Uiteindelijk komen we aan bij hotel Le Haut des Lys. Ook weer een erg mooi hotel alleen jammer dat er alleen een handdouche is in een ligbad, is niet erg handig maar het is maar dagen.
Voor het eten in het hotel waren we te laat, maar 500 meter verderop bij een oude boerderij achter op een knus terras erg lekker gegeten.
Morgen onze laatste dag.

8 augustus.
Onze laatste dag met vandaag op het programma het kasteel van Villandry met de mooie tuinen, het plaatsje Amboise aan de Loire en Cave der Vouvray voor wat lekker wijntjes.
Het kasteel was te bezichtigen zonder tour met een Nederlandstalige beschrijving en vervolgens de gigantische tuinen in, hier hebben we behoorlijk wat tijd door kunnen brengen.
Langs het kasteel een terrasje op en lekker geluncht en door naar het plaatsje Amboise waar we wat gewandeld hebben.
We hadden om 15.30 uur een reservering voor een Engelse tour in de wijnkelders van Cave der Vouvray met een proeverij. De kelders zijn uitgehakt uit de kalkstenen heuvels en hebben een lengte van ca. 3 km.
Een deel hiervan hebben we gezien, hier worden hoofdzakelijk bubbelwijnen gemaakt net als de Champagne maar ja deze naam is beschermd.
Leuk en erg leerzaam met de leuke gids en naderhand nog lekker wat geproefd en nog wat ingeslagen haha.
Een leuke afsluiting van onze vakantie. O ja eerst nog wat eten in het hotel, eten wat de pot schaft maar ook smaakvol.

9 augustus.
Terug naar huis over de snelweg. Een dag door de week, dus zal wel druk zijn.
Bij Parijs was het erg druk en ook bij Antwerpen. De navigatie heeft ons verschillende nieuwe routes door gegeven , we waren uiteindelijk rond 17.00 uur toch weer thuis.

We hebben ongeveer 4700 km gereden. Dit noordelijke deel van Spanje is prachtig en niet wat je van Spanje verwacht. Vriendelijke mensen, lekker eten en lekkere wijntjes.
De hotels in Spanje waren zeer goed, zeker de hotels van de Parador groep zijn erg mooi. Parkeren is wel vaak een puzzel maar als er plaats is kan je voor een bijdrage je auto ook bij het hotel kwijt.
De 2 hotels in Frankrijk waren ook zeer bijzonder op mooie locaties.
We hebben een fijne vakantie gehad, veel gezien, lekker gegeten en gedronken.
Rondreis op maat bedankt.
We komen graag nog eens bij jullie terug.