X

• Samen uw rondreis ontwerpen

Familiereis familie de Jager

Dag Ping en Marjan,

Hierbij eindelijk onze reiservaringen.

We hebben een fantastische familiereis beleefd. Met alleen maar verrassingen en hoogtepunten. Wat een gevarieerd land, gevarieerde landschappen en accommodaties.

Het was prima om te starten in Johannesburg. De fietsexcursie was met de lokale gidsen door Soweto en het bezoek aan het apartheidsmuseum was een goede start om direct iets van ZA te begrijpen. Met de fietstocht zijn we op plekken gekomen waar we zelf nooit naar gedurfd hadden te gaan. We zijn langs verschillende plekken waar met de opstand van de scholieren de strijd tegen de apartheid echt zichtbaar is geworden. Ook hebben we een krottenwijk bezocht en met de mensen die in die schuurtjes van golfplaat moesten wonen. De gidsen deden extra hun best want ze waren bezig om hun bedrijfje van de grond te krijgen. De lunch was uitstekend en overweldigend.

Het apartheidsmuseum was een goed vervolg op Soweto en heel indrukwekkend.
Het gasthouse Uxolo was leuk authentiek met een fijn ontbijt en aardige mensen.
We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.
Kortom een aanrader om dit in een reis om te nemen.
We hebben de auto bij Uxolo af laten leveren. Gemakkelijk.

Nelspruit / Idle was een mooie plek om te verbijven. We zijn naar verschillende watervallen geweest. Mooi, maar alleen Gods window het was door de mist onzichtbaar.
Gegeten in een echt “wit boerencafe” niet ver van de lodge. Heerlijke biefstuk en bijzondere sfeer met witte mannen die na het werk bier kwamen drinken. Ontspannen en geen vervelendigheid.

Transfer van Eva en Stephan naar la Roca was goed verzorgd en ze hebben een fijn verblijf gehad in La Roca!

Timbavati was een belevening. Het kamp is zeer bijzonder. De game drives zijn uitstekend verzorgd en de gidsen doen echt hun best om je het mooiste te laten zien. We reden op ongeeffende paden door de bush.
De drive met het gezamenlijke diner was leuk en sfeervol. We hebben hier bijna alles gezien. Kruger “hoort” op het lijstje, maar kan niet op tegen Timbavati.

Krugerpark is leuk, maar hier ondervindt je geen nieuwe verrassingen tov Timbavati. Je rijdt zelf over nette asfalt wegen.

Swaziland is leuk om te doen met ouderwetse grenspassages (bonnetjes, stempels, bonnetjes etc.).
Millawane Ezulwini is een heel mooi park waar je alle vrijheid hebt om iets te doen. De fietstocht (op eigen gelegenheid) was prima te doen en we hebben ook nog wat hardgelopen. Eten in het restaurant is prima. Hutjes heel sfeervol en zelfs een flink zwembad. Kerst wordt niet echt gevierd zoals we in NL gewend zijn. Men wenst elkaar alleen “Mary Christmas”.

St Lucia is weer heel anders. Meer een badplaats. Het hotel Rino Coast ligt midden in het dorp en heeft meer hoteluitstraling. Kamers etc zijn prima. Mooi zwembad.
Met de boot op zoek naar Nijlpaarden was ook heel leuk om te doen.
De Game Drive was goed verzorg met een pincknick in park. Ook hier weer een chauffeur/gids die echt zijn best deed om dieren te spotten.
Na afloop een goed verzorgde lunch in het hotel.

De reis naar Durban was goed te doen en we waren netjes op tijd op het vliegveld. Auto in geleverd en om 13:35 vlogen we naar Port Elizabeth

Humansdorp Oysterbay is op zich goed te vinden. Onderweg gestopt voor de tocht door de boomtoppen. Leuk om te doen.
Heel mooie plek om te vertoeven. Huisjes zeer sfeervol. Gastvrije eigenaar gaf gelijk een aantal leuke tips, o.a. over het hardlopenover het strand bij eb. Hebben we dus om 6:00 uur gedaan. Lekker het gezandsurft en gezwommen en gewandeld. Eten is hier weer prima. We kregen een flesje bij ons ontbijt, toetje vanwege ons 40 jarig huwelijk

De route naar Stormsriver Buffelsdrift is mooi via de Outeniquapas. Het is weer een heel ander, maar bijzonder resort. De tenten zijn verrassend luxe. We hadden ze aan de rand van het meer, dat al aardig aan het opdrogen was.
De stokstaartjes excursie was ook bijzonder. Met 2 auto’s geduldig wachten tot deze beestjes wakker werden was bijzonder. Het verveelde niet toen we de hele familie buiten zagen komen.

Toen naar Stellenbosch, weer door een mooi en afwisselend landschap gereden. Leuk hotel midden in het stadje. Mooie appartmenten. Stellenbosch is een leuk plaatsje om er door heen te struien. Wijnproeverij gedaan bij de overburen.
De picknick op Boschendal was weer bijzonder, sfeervol en goed verzorgd. Leuk om op de zitzakken en stoeltjes lekker te luieren.

De route naar Kaapstad hebben we verlegd en hier Cape point en Bouldersbay ingepast. Dit is goed te doen. Tijdig wegrijden en we waren optijd om de auto om 14:00 uur weer in te leveren.
In Kaapstad direct de eerste dag in de avond naar de tafelberg gegaan. We hadden geluk. Het was helder en we waren optijd om de zonsondergang te bewonderen.
De volgende dag zijn we naar Robbeneiland gegaan. Dit sloot mooi aan bij de dingen die we in Johannesburg hadden gezien. De boottocht was best heftig. Veel mensen werden zeeziek. Daarna lekker wat rondgehangen bij het Waterfront.

De dag erop zijn we op de bus gestapt en rondgereden. Uitgestapt o.a. bij de botonische tuin. Een aanrader. Prachtig en gevarieerd.
In de avond liepen we langs het voetbalstadion en zagen beweging in de omgeving. Het is de thuisbasis van Ajax Capetown. Dat konden we niet laten lopen. Kaartjes gekocht en een sfeervolle en gemoedelijke voetbalwedstrijd gezien.
De laatste dat zijn we naar het museum van Springbok gegaan. Ook hier zag je weer hoe apartheid verweven is geweest in de geschiedenis van deze rugbyclub.
Floreal House was een prima verblijf, uitstekend ontbijt.
Vaak ook een taxi gepakt (zeer goedkoop)

Kortom, prettige kleinschalige organisatie. Alles was goed voorbereid en verzorgd door jullie. Bedankt. We zullen jullie zeker aanbevelen aan mensen die naar ZA willen.