Familie Mulder 4 weken door Namibië en Botswana

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Familie Mulder 4 weken door Namibië en Botswana

Na weken van voorbereiding en afstemming met Rondreisopmaat was het moment aangebroken. 25 mei vertrek naar Windhoek.

Na een voorspoedige vlucht met onze ’eigen’ vliegmaatschappij (KLM) fris aangekomen op Windhoek. Daar stond een vertegenwoordiger de lokale agent op ons te wachten. Hij bracht ons naar de balie van Europcar. Daar kregen wij een keurige map met alle vouchers, reisbeschrijvingen en activiteiten die we per dag zouden doen. Vervolgens onze auto opgehaald. We kregen een Toyota Fortuner 2.4 D automaat. Een topwagen en voor de wegen in Namibië en Botswana een must.

Op naar onze eerst overnachtingsplaats in Windhoek. Het is altijd even wennen aan het links rijden en dat de richtingaanwijzer en ruitenwisser hendels net omgekeerd zitten. En zo gebeurt het regelmatig dat als je richting wilt aangeven, de ruitenwissers in beweging komen. Een korte rit zodat we aan de auto en het verkeer kunnen wennen. Goede overnachting gehad en de volgende dag, na een goed ontbijt, op pad naar de Sossusvlei.

Het eerste deel van de reis ging voorspoedig over redelijk goed asfalt. Maar dat hield op en ook wij kregen de gratis Afrikaanse massage. Met de Toyota zijn deze onverharde wegen een eitje. Heerlijk solide gleed de auto verder. Op de Namibische wegen is het ontzettend rustig. Veel minder verkeer. Wel moet je scherp blijven op alles wat er naast de weg gebeurd. Vee, mensen en wilde dieren lopen naast of op de weg. Na een voorspoedige rit kwamen we aan bij Le Mirage. Een top lodge. En vlak bij de Sossusvlei. Het eten was prima en de accommodatie liet niets te wensen over. Als dit het niveau voor de rest van de reis zou zijn dan zouden we niet meer terug gaan naar Nederland.

De volgende dag naar de Sossusvlei. Lekker vroeg opgestaan zodat we ook vroeg bij de Vlei waren.  We hebben de big daddy beklommen. Wat een prachtig uitzicht als je als een van de eerste boven bent. Die rust, die stilte. Als echte toeristen alles op de gevoelige plaat vastgelegd en ook nog rondgelopen bij in the dead vlei met zijn versteende bomen. Ook hier nog niet zoveel toeristen zodat we leuke foto’s hebben kunnen maken. Tot slot ook nog de Sesriem Canyon opgezocht. Ook daar weer die bijzondere rust. Je kunt ook daar hele stukken lopen zonder dat je iemand tegenkomt. Heerlijk. De zonsondergang was ook elke dag weer speciaal. Langzaam, maar toch ook best snel verdween de zon achter de zandduinen, een knal rode gloed achterlatend.

Onze volgende stop was Swakopmund. Leuke route met bergen en ook weer eens asfalt. De lodge (Sandfields Guesthouse) was keurig. De gastvrouw had, vrijblijvend, ook al 2x een restaurant voor ons geboekt omdat deze restaurants heel snel vol zitten. Aardig en we hebben heerlijk gegeten.

Vanuit Walvis bay een heerlijke rondvaart op een catamaran gemaakt. Helaas best wel wat mist en het was fris. Maar wel veel zeeleeuwen en pelikanen gezien. Die kwamen zelfs aan boord. En het eten was top, heerlijke verse oesters en ander zeebanket met een glas bubbels werd ons geserveerd.

De andere dag een desert tour gemaakt. Met een zeer ervaren en vriendelijke gids (Douglas) door de woestijn gereden. Verschillende kleine dieren gezien (Gekko, slangen, Kameleon ed) gezien en ook een leuke een eerzame uitleg over deze dieren gekregen. Ook dit is een aanrader! Hierna zijn we, via een tussenstop bij de Brandberg White Lady lodge doorgereden naar Twyfelfontein, Country Lodge. Over deze lodge hoef je dus ook niet te twijfelen. Zeer goed. We hebben hier de woestijn olifanten gezocht en tot 2x toe gevonden. Ook nog naar het Damara Living Museum geweest. Erg leuk en ook interessant zoals deze mensen vertellen en laten zien hoe ze vroeger hebben geleefd. Alles bij elkaar een heerlijke tijd.

Op naar Etosha South een rit van ongeveer 350 kilometer. Wat wel jammer was, was dat mijn vrouw in Etosha ontdekte dat ze haar wandelschoenen in Country Lodge had laten staan. En verder had ze alleen slippers bij zich. Een lichte paniek maakte zich van haar meester. Gelukkig konden we vanuit Okaukuejo Rest Camp met Country Lodge bellen. Na een snelle controle bleek dat de schoenen daar inderdaad nog stonden. Maar geen probleem, de andere dag rond 3 uur zouden de schoenen in Okaukuejo zijn. Voor de zekerheid ook nog ons ‘noodnummer’ gebeld, die 24/7 beschikbaar stond voor problemen. Daarvoor hadden we een simkaart met wat beltegoed gekregen. Om het kort te houden, de andere dag werden de schoenen kosteloos en keurig in een doosje verpakt, afgeleverd. Als dat geen service is dan weet ik het niet meer. Vanuit Okaukuejo hebben we een aantal game drives gedaan. Veel dieren gezien waaronder 2x een neushoorn, helaas wel op afstand. Ook heeft Okaukuejo een waterhole waar de hele dag door dieren komen drinken. Kun je ze van redelijk dichtbij goed zien.

Vanuit Okaukuejo zijn we naar Etosha East, Mokuti Etosha Lodge gereden. Een leuke route want je rijdt door het wildpark. Veel haast heb je dan niet. En ondanks dat de afstand niet zo groot was (150 kilometer) ben je toch bijna de hele dag onderweg. Mokuti Etosha Lodge was ook weer een toppertje. Keurig huisjes, prima voorzieningen. Ook vanuit hier game drives gemaakt en ook hier weer veel dieren gezien.

Met het vertrek van Mokuti Etosha Lodge verlieten wij ook het ‘droge’ gedeelte. We gingen nu op weg naar Rundu en dat is in het rivieren gebied. N’Kwazi Lodge was een plek voor 1 nacht omdat de afstand naar de volgende lodge te groot was. Een eenvoudige lodge maar ook hier hebben we het best naar ons zin gehad. We merkte wel dat het winter in Namibië was. In de nachten koelde het af tot een graadje of 4. En als je dan in een ‘open’ hut slaapt dan is dat fris. Maar onder 3 dekens en gezellig dicht tegen elkaar hebben we heerlijk geslapen. Op advies ook ’s avonds een douche genomen. Gelukkig want in de ochtend was er alleen koud water.

Van N’Kwazi Lodge ging de reis naar Ndhovu Safari Lodge. Om deze lodge te bereiken was ook wel bijzonder. We moesten een stuk door het water rijden om op het deel te komen waar de lodges waren. Apart maar onze Toyota had naast 4 wheel drive ook een waterstand. Dus die maar uitgeprobeerd en het werkte. De lodge wordt gerund door een aantal Duitsers. Oude legertenten zijn verbouwd en hebben nu een aantal vaste bedden en een sanitair afdeling (toilet en douche). Prima geslapen en hier leuke tochtjes op de rivier gemaakt. Ook hier weer van alles gezien en gehoord. In de nacht is een waterbuffel aan de andere kant van de rivier ten prooi gevallen aan een aantal leeuwen. Dat gaat niet geruisloos.

Vervolgens door naar Namushasha River Lodge voor 1 nacht en dan door naar Kubu Lodge in Botswana. Ook deze lodge liet niet te wensen over. Vanuit deze lodge een aantal game drives in Chobe park gemaakt. En vanuit hier naar Zimbabwe voor een bezoek aan de Victoria Watervallen. Wat een gave rit was ook dit weer. Nu hadden we een gids/chauffeur. Dat is uit praktische reden omdat je anders invoerrechten over je huurauto moet betalen als je Zimbabwe in gaat. En dat zijn leuke bedragen dus doe maar niet. Onze chauffeur attendeerde ons op de mogelijkheid om met een helikopter over de watervallen te vliegen. Tjsa we zijn er nu toch dus doe eens gek! Wat hebben we hier GEEN spijt van. Onze gids adviseerde ons om eerst te gaan vliegen, dan naar een oud Engels hotel voor foto’s en dan naar de watervallen. De stroom toeristen gaat meestal eerst andersom. Eerst de watervallen, dan eten en dan vliegen. Een prima keuze. We zaten samen in de helikopter en hebben een prachtige vlucht gemaakt. Ook het uitzicht vanuit het Engelse hotel was schitterend. En vervolgens op naar de watervallen. En wat was dat ook gaaf. We hebben daar bijna 2 uur rondgewandeld en ook schitterende foto’s gemaakt.

Vanaf Chobe zijn we doorgereden naar Planet Baobob. Een bijzondere weg. Het staat te boek als ‘snelweg’ en je mag 120 km per uur. Maar op een gegeven moment zaten er zoveel puthole’s in de weg dat alleen stapvoets rijden nog mogelijk was. Maar goed, er is zeer weinig verkeer dus het rijden is relaxed. In Planet Baobob, een redelijk basic lodge, hebben we zijn we op bezoek geweest bij de meerkatten. Erg leuk en er kwam er ook een op het hoofd mijn vrouw zitten.

De volgende stop was Maun, Thamalakane River Lodge. Ook een prima lodge. Vanuit hier ook verschillende game drives gemaakt. Een prachtige omgeving.

Tot slot zijn we naar Na’ankuse Lodge onder Windhoek gereden. Ook dit was een schitterende Lodge, een prima accommodatie. Hier hebben we als ‘speciale’ walks gedaan. Met een Caracal en ook met jachtluipaarden. Dit maakte een prachtige afsluiting aan een prachtige reis.

Rest ons nog om Rondreisopmaat (Lisenka) en hun lokale agent te bedanken voor het uitstippelen van deze reis en het vinden van deze bijzondere lodges.