X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Familie Zwikker: Een prachtige vakantie in het noordoosten

In maart 2013 zijn we 13 dagen in Zuid-Afrika geweest. Doordat we van te voren veel gelezen hadden over dit land konden we onze wensen kenbaar maken aan Marjan die daarbij goed rekening heeft gehouden met het samenstellen van een rondreis. Echt op maat dus. We overnachten in heel wisselende mooie locaties, van een hut zonder stroom met buitendouche tot een luxe lodge aan toe. We kregen een goede reisbeschrijving mee en hadden bijna geen navigatiesysteem nodig. Alles was prima geregeld. Het links rijden was even wennen maar het is goed gegaan.

Vanuit Johannesburg/Pretoria reden we in onze huurauto naar het noorden, Louis Trichard, waar we 2 nachten verbleven in de Mountain lodge “Madi a Thava”. De volgende dag zijn we met de Hollandse eigenaar door het Venda gebied gereden. Hij vertelde ontzettend veel over de bevolking, het denken en doen van de blanke en zwarte mensen. We bezochten o.a. dorpjes, het Township van Louis Trichard, een houtbewerker en theeplantages.

Hierna naar het Timbavati Nature Reserve, naar het Umlani Bush Camp. Dat was geweldig. “s Middags een game drive met een open landrover door de bush. En de volgende ochtend van 6.00 tot 9.00 uur weer. Er kwam letterlijk een luipaard op ons pad die wij met de landrover gingen volgen. Ook letterlijk dwars door de bush van het pad af over struiken heen. Geweldig! We zagen 4 leeuwen, nijlpaarden, zebra’s, impala’s, giraffen, aasgieren, een jakhals en nog meer dieren.

Op de mooie Panoramaroute genieten we van diverse prachtige uitzichtpunten. We wandelen tussen de potholes door bij Bourke’s Luck Potholes en zien de Blyde River Canyon. We maken een praatje in ’t Nederlands met een Zuid-Afrikaanse boer en bewonderen zijn koeien. (Die hebben wij thuis ook). Dat is het voordeel van zelf rijden, je kan stoppen wanneer je wilt. Vanaf Hazyview door het Krugerpark naar Berg en Dal. Onderweg o.a. 2 wilde honden gespot en weer talloze andere dieren. Verder naar Swaziland, evenals Zuid-Afrika een prachtig landje. We zien overal koeien, in de valleien maar ook op en langs de weg, in dorpjes, niet te geloven, op wegen waar we 100 km mogen rijden. Af en toe steken er ook geiten over. Oppassen dus.

In het Millwane Wildlife Reserve slapen we in een rondavel die ruikt naar carboleum. De Zebra’s lopen daar (ook weer letterlijk) vlakbij de rondavels.
Onze volgende verblijfplaats is St. Lucia, 2 apen sprongen van tak tot tak in de tuin terwijl we onder de veranda aan het ontbijten waren. Een grappig gezicht. ’s Avonds zagen we een nijlpaard door het dorpje wandelen. We reden door het Greater Wetlands Park en genieten weer van prachtige uitzichten over de bush. En over de Indische oceaan. ‘s Middags een boottocht over het meer waar veel nijlpaarden in het water liggen.

Van St. Lucia richting Rorkes Drift bij Dundee, we rijden over stille wegen met prachtige landschappen. Het Voortrekkersmonument bij de Bloedrivier is indrukwekkend. Er is een museum en 64 ossenwagens ( in brons gemaakt) staan in een kring en getuigen van de plaats waar in 1834 een woelige strijd plaats vond tussen 400 boeren (binnen de kring/kraal) en ca. 15 duizend Zulu’s.

Eenmaal bij Rorkes Drift moesten we via een oneffen gravelpad nog 5 km naar onze lodge rijden. 20 km per uur! Dat viel niet mee maar het was de moeite waard. We werden verwelkomd met een 3 gangen diner en een prachtig uitzicht over de vallei. Onze laatste dag: in Rorkes Drift hebben we het museum bezocht, nog even koffie drinken en dan rechtstreeks naar Johannesburg. Ons navigatiesysteem loodste ons perfect naar het kantoor van de budget rental cars op de luchthaven van Johannesburg.
We kijken terug op een prachtige vakantie in Zuid-Afrika en bedanken Marjan voor al wat zij prima geregeld had.