X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

40-jarige huwelijksreis familie Schaap

Onze reis naar Zuid-Afrika in november 2012 ligt alweer even achter ons en de eerste twee weken waren fantastisch.

Helaas moesten wij na deze twee weken onze reis wegens familieomstandigheden afbreken.
Omdat we op dat moment nog bijna twee weken te gaan hadden hebben we al snel besloten om de reis in februari 2013 ‘af te maken’ en daar hebben we zeker geen spijt van gehad.

Via een familielid maakten we afgelopen zomer kennis met Marjan van den Herberg van Rondreisopmaat en het klikte meteen.

Marjan voelde goed aan wat we wilden en heeft voor ons twee maal een leuke rondreis samengesteld, daarbij goed rekening houdend met onze wensen.
Zeer afwisselende accommodaties , goede reisbeschrijving en het prettige gevoel dat je , ook al reis je zelfstandig, toch kunt terugvallen op een organisatie, wat zeker in ons geval van onverwachte terugkeer, prima en snel geregeld werd!!

Deze vorm van een land verkennen (zelf rijden, maar wel alle accommodaties van te voren geregeld) is ons prima bevallen. Leuke bijkomstigheid was, dat er, t.g.v. ons 40-jarig huwelijk in vrijwel overnachtingadressen een fles ‘ sparkling wine’ voor ons klaar stond. Heel attent!!

N.B. We hebben wel ervaren hoe belangrijk het is om een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten!

Onze eerste reis begon in het noordelijk deel van de provincie Limpopo waar we een bijzonder leuke Arts & Crafttour maakten, samen met een gids, die ons veel vertelde over de gewoontes van de Vendabevolking , en waar we ook een school bezochten.

Hierna bezoek aan het Krugerpark met een overnachting in o.a. het Olifants Restcamp, schitterend gelegen boven de Olifantsrivier. Tijdens deze twee dagen hebben we heel wat wild gespot.(olifanten, nijlpaarden, giraffes, buffels, zebra’s, impala’s, bavianen, krokodillen, schildpadden.)

Vervolgens naar Umlani Bush Camp in het Timbavati Nature Reserve, een geweldige ervaring, zeer hartelijke ontvangst, leuke gamedrives, diner bij kaarslicht. Echt een topper!! Hier zien we een hyena met twee jonkies, neushooorns, luipaard en wilde honden. Helaas, Koning Leeuw laat zich niet zien.

Op de mooie Panoramaroute genieten we van het prachtige uitzicht op de Drie Rondavels, gluren we door Gods raampje en lopen tussen de talloze potholes door bij Bourke’s Luck Potholes. Potholes zitten er trouwens ook genoeg in de weg, vooral als je Hazyview uitrijdt en het wordt een hele sport om ze al zigzaggend zoveel mogelijk te ontwijken. Maar soms…..wat een klap!!! I
In Hazyview bezoeken we het Shangana Cultural Village en mogen naast de chief van het dorp plaatsnemen. We hebben het gevoel dat hier een toneelstukje wordt opgevoerd, maar het is toch wel leuk om iets te weten te komen over de gewoontes van de bevolking.

Vanaf Hazyview naar Swaziland, een afwisselende tocht, er valt veel te zien onderweg, Swaziland is wel veel armoediger dan wat we tot nu toe gezien hebben. De grensformaliteiten werken op onze lachspieren, wat een papiertjes en stempeltjes om dit kleine koninkrijkje binnen te komen en weer uit te gaan!!

Vanuit het Millwane Wildlife Reserve bezoeken we een community waar we ook weer veel horen over de gewoontes en gebruiken van de plaatselijke bevolking. Verder was Millwane een heerlijke plek om even te relaxen.

Onze volgende verblijfplaats is St. Lucia, een grappig plaatsje en waar je niet vreemd moet opkijken wanneer je ’s avonds ineens een nijlpaard door de dorpsstraat ziet wandelen. We maken van hier uit een prachtige tour naar het Hluluwe/Imfolozipark, waar we veel neushoorns en olifanten zien. ’s Middags een vaartocht over het meer waar het barst van de nijlpaarden en krokodillen.
Ook de tocht naar Cape Vidal door het Greater Wetlands Park de volgende dag is de moeite waard. Prachtige natuur en mooi strand.

Van St. Lucia naar de Drakensbergen en hier staat een spectaculaire tocht via de 2875 m hoge Sanipas naar Lesotho op het programma. Ondanks het gehobbel in de jeep over de zeer slechte weg (nou ja, kun je dit een weg noemen?) genieten we van de prachtige uitzichten.
Vanavond horen we dat we onze reis helaas moeten afbreken. Dat betekent dat we nog wel doorrijden naar uMhlanga Rocks vlakbij Durban, maar van daar uit de volgende dag terugvliegen naar Johannesburg/Amsterdam in plaats van verder naar Port Elizabeth.

Hopelijk komen we terug in dit prachtige land om onze reis af te maken!

Reisverslag deel 2

We hebben niet lang nagedacht over de mogelijkheid om op korte termijn terug te gaan naar Zuid-Afrika en 4 februari was het zo ver.

We vlogen dit maal naar Kaapstad om vandaar onze reis te starten.

Ook nu is onze reis weer geregeld door Marjan van Rondreisopmaat, waarbij zij goed rekening heeft gehouden met onze wensen. In plaats van de twee weken die we in november nog te gaan hadden, blijven we nu drie weken, zodat we een heerlijk relaxte tocht kunnen maken.

Na aankomst in Kaapstad overnachten we in Somerset West en rijden de volgende dag naar het plaatsje Montagu, een slaperig stadje met mooie koloniale huizen.
Oudtshoorn is de volgende bestemming en de tocht er naar toe is prachtig. Ook de accommodatie hier in Buffelsdrift is geweldig. Luxueus ingerichte tenten aan een meertje waarin nijlpaarden zwemmen, die vooral ’s nachts van zich laten horen, hetgeen ons na onze ontmoeting met hun neven en nichten in het Krugerpark bekend in de oren klinkt. En natuurlijk nemen we een kijkje op een struisvogelfarm, waarmee Oudtshoorn zo bekend is geworden.

De tocht over de spectaculaire Swartbergpas mag zeker niet gemist worden. Wat een schitterende rotsformaties!!
De volgende dag staat ons een flinke rit te wachten door de kleine Karoo, een overweldigende leegte, dit dorre landschap dat een gevoel van verlatenheid oproept. Niet zo gek als je bedenkt dat hier ook de ‘Valley of Desolation” is, waar we een bezoek aan brengen. Onze accomodatie ligt een flink aantal kilometers buiten Graaff Reinet, op een schapenboerderij, vlakbij het plaatsje Nieu Bethesda, bekend geworden door een zekere Helen Martins, die een adembenemende hoeveelheid kunstwerken van beton en flessenglas heeft achtergelaten. Haar ‘Owlhouse’ staat er helemaal vol mee. Bizar!!

Weer verder, nu naar het Addo Elephants Park. We hebben tijdens de vorige reis al heel wat olifanten gezien, maar het blijft een fantastisch gezicht, zo’n groep van wel veertig beesten in alle maten. En dan is daar ook in het nabij gelegen Private Game Reserve Schotia de ontmoeting met negen(!!) leeuwen. Onze ‘big five’ is compleet!!

Na deze enerverende dag kunnen we een paar dagen relaxen aan het strand van Oyster Bay, waar we heerlijke wandelingen maken en genieten van het mooie weer.

Ook in Storms River Village is het goed toeven, met wandelingen naar de monding van de rivier en de watervallen.

Hier begint ook de Garden Route waaraan o.a. Knysna (oesters!) ligt. Verder langs steile rotswanden, witte zandstranden, bekende plaatsjes als Mosselbay om uiteindelijk in Albertinia uit te komen in de Garden Route Game Lodge, waar we tijdens twee safari’s veel leren over de flora en fauna. Ook Swellendam met het Drostdy Museum wordt door ons bezocht.

Ons laatste adres voor Kaapstad is Skeiding Farm, een struisvogel-en schapenboerderij, waar we met de boer een rit over zijn land maken in een open ‘bakkie’.
Kaapstad is een prachtige stad en als eerste bezoeken we de Tafelberg, want het is zeer helder weer. De Kirstenbosch tuinen zijn prachtig, zelfs nu al veel bloemen uitgebloeid zijn. Verder vonden wij District Six met het museum zeer indrukwekkend. Een tocht naar Kaap de Goede Hoop stond uiteraard ook op het programma, evenals een townshiptour inclusief het bijwonen van een gospeldienst. En natuurlijk ’s avonds gezellig eten in het Victoria & Albert Waterfront.
Tenslotte hebben we nog twee nachten in Stellenbosch doorgebracht, waar we lunchen bij o.a. Boschendal en heerlijke wijnen proeven.

Mede dankzij het prachtige weer tijdens deze weken, maar vooral alles wat we gezien hebben, was dit een fantastische vakantie en denken er nog dagelijks met heel veel plezier aan terug.