X

Groepsrondreis op maat / Personeelsvereniging in Mexico

Na 2 hele lange jaren wachten is het er in november van dit jaar gelukkig eindelijk van gekomen! Beide groepen hebben een hele intense rondreis door Mexico gemaakt, met veel verschillende indrukken en talrijke mooie herinneringen en foto’s om nog lang na te kunnen genieten.

Om 18:30 uur werd er verzameld op Schiphol. Marjan van der Herberg (Rondreisopmaat.nl) was er om ons uit te zwaaien. Bij balie 27 van Aeromexico konden wij ingecheckt. Dit ging erg voorspoedig, net als bij de douane.
We vertrokken op tijd (22:25 uur) en landen rond 3:30 uur in Mexico-Stad. Alle koffers waren er en in de aankomsthal stond onze reisleider ons op te wachten. Na het pinnen/geld wisselen gingen we naar onze bus. Onze chauffeur bracht ons naar ons hotel, waar we rond 5:00 uur aankwamen en de komende 2 nachten verblijven.

10 november (dag 2) Mexico-Stad
Om 8:00 uur gingen we ontbijten en om 9:00 uur vertrokken we naar Museo Nacional de Antropologia. Hier hebben we o.a. Olmeekse hoofden van basalt, Reconstructie van het graf van Monte Albán, Reconstructie van Maya-tempels, de zonnesteen en Dodenmasker (ingelegd met schelp, turkoois, pyriet en jade) gezien.
Om 12:00 uur gingen wij richting Basílica de Guadalupe.
De rijkst versierde en drukstbezochte katholieke kerk van heel Amerika is het gebouwencomplex aan de voet van een heuvel, de Cerro del Tepeyac. Volgens de legende verscheen hier in 1531 een Maria aan de indiaan Juan Diego.
Vervolgens hebben we Palacio de Bellas Artes gezien en daarna bezochten we Zócalo (Plaza de la Constitución). Midden op het plein wappert een enorme Mexicaanse vlag. Het plein wordt gedomineerd door twee gebouwen: de kathedraal en het Palacio Nacional. Om de hoek liggen de verzonken resten van het belangrijkste Azteekse tempelcomplex. Rond 18:00 uur waren we weer terug bij ons hotel. 19:00 uur hebben we gedineerd in het hotel.

11 november (dag 3) Mexico-Stad -> Oaxaco
Om 7:00 uur gingen we ontbijten en om 8:00 uur vertrokken we naar het indrukwekkende Azteken ruïne complex van Teotihuacán. Teotihuacán betekent ‘plaats waar mensen goden worden’. Dit kolossale stedelijke centrum dateert van voor de jaartelling.
Eerst hebben we de tempel van Quetzalcoatl bezocht. Deze tempel is versierd met maskers van de gevederde slang Quetzalcoatl en een God die soms als de regengod Tlaloc gezien.
Hierna zijn wij naar Quetzalpapalotl Paleiscomplex gegaan.Daarna kon iedereen zelf naar de Maanpiramide en Zonnepiramide gaan. Je kunt via de Dodenlaan van de Maanpiramide naar de Zonnepiramide lopen. We hebben geluncht bij restaurant El Jaguar in Teotihuacan.
Om 13:00 uur zijn we vertrokken richting Oaxaco. Om 16:00 uur hebben we een koffie stop gemaakt bij The Italian Coffee Company en rond 19:30 uur kwamen wij aan bij ons hotel Casantica.
Om 20:30 uur gingen we naar La Terrazzo de Tita waar we gezellig à la carte hebben gegeten. Zeer geslaagde avond (en dag).

12 november (dag 4) Oaxaca
Om 7:00 uur werden wij gewekt. Na het ontbijt vertrokken wij om 8:30 uur met de bus naar Monte Albán.

Monte Albán, spectaculair gelegen op een berg 400 meter boven de Oaxaca-vallei, is de grootste van de Zapoteekse steden. De top van de berg werd op meesterlijke wijze geëffend om een religieus centrum te scheppen. De lange geschiedenis begon rond 500 v. C. met de Olmeken.
De stad overheerste het culturele, religieuze en economische leven van de regio. Monte Albán viel op het hoogtepunt van zijn macht onder de invloed van de Teotihuacán en raakte later in verval; tegen 800 was het grotendeels verlaten. Daarna werd de stad overgenomen door de Mixteken, die er schitterende begrafenissen hielden.

Om 12:00 uur gingen we terug naar Oaxaca voor de stadswandeling door het historisch centrum.
Allereerst bezochten wij Iglesia de Santo Domingo. Hier bleek een bruiloft bezig te zijn. Leuk om dit zo op straat mee te mogen maken. Daarna gingen we naar de Plaza de Armas (zócalo) met haar kathedraal en het plein Alameda de León ervoor.
Hier hebben we met elkaar geluncht. De rest van de middag was vrij te besteden.
Om 18:30 uur hebben we in het hotel gedineerd. Na het diner is een groot deel van de groep terug gegaan naar de Plaza de Armas voor een indruk van het straatleven en een drankje.

13 november (dag 5) Oaxaca ->Tehuantepac
Om 8:30 uur vertrokken we vanuit Oaxaca richting Tehuantepac.
Onderweg hebben we eerst de beroemde boom van Tule in Sta. Maria del Tule. Deze reuze Cipres wordt beschouwd als de grootste boom van Mexico.
Vervolgens zijn wij naar een wevers-familie geweest. Hier hebben wij uitleg gekregen over het wol proces en hoe deze gekleurd worden. Daarna hebben we de weeframen in werking gezien.
Na een korte rit kwamen we aan bij een Mescal corporatie. Hier werd het proces uitgelegd en mochten we proeven.
Rond 12:30 uur gingen we lunchen bij La Choza.
Na de lunch hebben we Mitla bezocht.

Mitla, na het verval van Monte Albán een belangrijke Zopatheekse stadstaat. De stad werd later bezet door de Mixteken, van wie men denkt dat ze een belangrijke invloed hebben gehad op de architectuur en de versiering van de gebouwen hebben gehad.
We hebben Iglesia de San Pablo (katholieke kerk) bezocht die omringd is door met prachtige mozaïeken versierde pre-Columbiaanse gebouwen.

Om 14:30 uur reden we verder richting ons hotel Calli in Tehuantepac via de bergen waar we om 19:00 uur aankwamen. Onderweg hebben we nog een korte koffie stop gehad. Om 20:00 uur konden wij dineren.

14 november (dag 6) Tehuantepac -> San Cristobal de las Casas
Vandaag moeten we 363 km afleggen. We zijn om 6:30 uur opgestaan en om 8:00 uur vertrokken.
Om 10:15 zijn we gestopt voor een koffie en broodje to go.
Rond 13:30 uur kwamen we aan bij Canon del Sumidero.
De Sumidero-valleien vormen het hart van een Nationaal park. Volgens de legende hebben enkele honderden Indianen zich in het midden van de 16e eeuw na een laatste beleg van de helling gegooid dan zich aan de Spanjaarden te onderwerpen.

We zijn met z’n allen in een Mexicaanse speedboot gestapt om door de Cañón del Sumidero te varen. Onderweg hebben wij o.a. krokodillen, apen en pelikanen gezien. Om 15:00 uur hebben wij onze busrit weer voortgezet. Waar wij rond 16:30 uur aankwamen bij ons hotel. Om 18:45 uur Verzamelden wij ons bij de receptie om in het centrum te dineren. Tijdens het eten waren er twee mannen Oxcylofoon aan het spelen. Het was een gezellige avond.

15 november (dag 7) San Cristóbal de las Casas
Om 9:00 uur vertrokken we richting San Juan Chamula.
San Juan Chamula is met recht de meest bezochte Indianengemeenschap in de omgeving. De taferelen die je in het kerkje aantreft zijn zeer indrukwekkend. Oude Maya rituelen vermengd met katholieke gebruiken. Anita heeft ons uitleg gegeven en ging ook met ons mee naar Zinacantán. De klederdracht in dit Indianen dorp is prachtig. We hebben gezien hoe de vrouwen op een heupweefgetouw aan het werk was. Verder kregen we een rondleiding door het huis en konden de Pos proeven en mais tortilla’s die daar op open vuur werden klaargemaakt.
Terug in San Cristóbal de las Casas hebben we een stadswandeling gemaakt.In San Cristóbal de las Casas wordt de sfeer gekenmerkt door de aanwezigheid van de ‘indigenas’ de oorspronkelijke indiaanse bewoners.
We hebben de Zócalo bezocht en daarna Templo de Santo Domingo, deze was dicht. Tenslotte zijn we over een plaatselijke markt gedaan. De rest van de middag was vrij te besteden.
Om 18:30 uur hebben we in ons hotel gedineerd.

16 november (dag 8) San Cristóbal de las Casas -> Palenque
De koffer moesten om 7:00 uur weer buiten de kamers worden gezet want vandaag rijden we naar Palenque. We kunnen uit veiligheidsoverwegingen geen bezoek brengen aan Aqua Azul en Misoo-Ha. Het wordt dus een lange reisdag zonder activiteiten.
Om 10:00 uur zijn we gestopt bij een Oxxo voor koffie en een sanitaire stop.
Onderweg hebben wij een film gekeken over de Azteken.
Rond 14:00 uur zijn we in Villahermosa (hoofdstad van de regio Tabasco) gestopt om bij de Starbucks koffie en een broodje te halen om mee te nemen. Het personeel wilde met ons op de foto.
Na ca. 2 uur rijden kwamen we aan in Palenque bij ons hotel Maya Tulipanes.
We hebben na aankomst met een groot deel van de groep gezellig geborreld. Om 19:30 uur gingen we eten in het hotel.

17 november (dag 9) Palenque
Om 8:15 uur zijn wij naar de Maya-ruïnes van Palenque.
We zijn begonnen met een jungle tocht naar een waterval.
Daarna kwamen we uit bij de Maya-ruïnes. Het hoogste en indrukwekkendste gebouw in Palenque is de Tempel van de Inscripties. Het is een reconstructie, inclusief de dakkam. Het werd gebouwd tijdens de 68-jarige heerschappij van Pakal (615-683) en hij werd er begraven, wat pas bekend werd bij de ontdekking van zijn graftombe door Alberto Ruz Lhuillier in 1952. Verder hebben wij de overblijfselen van o.a. het Paleis, Tempel van de Jaguar, Tempel van de Zon gezien.
En tenslotte hebben we een kort bezoek gebracht aan het museum waar nu o.a. een tentoonstelling van de Rode Koningin (de vrouw van Pakal).
Rond 12:30 uur hebben we geluncht bij Hotel Nututun. Hier zaten we buiten aan het water.
Om 14:00 uur vertrokken we richting Cascada de Roberto Barrios. Helaas was het inmiddels gaan regenen. Maar dit mocht de pret niet echt drukken.
Er waren 5 watervallen.
Om 17:00 uur waren we weer terug in het hotel. Iedereen had vrije tijd om eventueel boodschappen te doen voor morgen omdat we geen lunchplek morgen hebben.
We hebben weer in het hotel gedineerd (19:30 uur).

18 november (dag 10) Palenque -> Flores (Guatemala)
Om 8:00 uur zijn we vertrokken richting Guatemala. Het is nog 170 km rijden. Bij de grens duurde het 2 uur om de grens over te mogen gaan. Na onze vertraging konden we onze rit richting Flores voortzetten (een rit van ca. nog 3 uur).

19 november (dag 11) Flores
Om 5:15 uur vertrokken met een ontbijtpakketje naar het piramide complex van Tikal samen met onze 2 gidsen.

Tikal was een van de grootste steden van de Maya’s ten tijde van de klassieke periode. De restanten van de stad bevinden zich in het departement El Petén, in het noorden van Guatemala. De inwoners van Tikal zelf noemden hun stad Yax Mutal.

De stad werd bewoond van ongeveer 400 v.Chr. tot 1000 n.Chr. en kende zijn hoogtepunt tussen 300 en 850. Tikal was een van de machtigste steden in de klassieke periode van de Mayabeschaving, maar desalniettemin heeft de stad meerdere malen nederlagen moeten ondergaan. Tikals macht bereikte haar hoogtepunt toen Tikal in 711 zijn eeuwige rivaal Calakmul op de knieën wist te krijgen, hoewel het de controle over het zuidwestelijke Mayagebied over moest laten aan Dos Pilas. De voortdurende oorlog tussen Tikal en Calakmul en hun bondgenoten had, samen met de overbevolking van het gebied, echter geleid tot uitputting van grond en grondstoffen, waarop na 800 de Mayabeschaving ineenstortte. De laatste inscriptie in Tikal, een verwijzing naar Jasaw Chan K’awiil II, dateert uit 889.

Pas in 1848 werd Tikal herontdekt door een team Guatemalteekse ontdekkingsreizigers. De eerste grootschalige archeologische opgravingen begonnen in de jaren 50 van de 20e eeuw. Tot op heden is slechts 20% van de stad uitgegraven. Onder de uitgegraven tempels en gebouwen bevinden zich de Piramide van de Grote Jaguar en het Paleis van de Edelen. Het ceremoniële centrum van Tikal omvat daarnaast onder meer Tempel IV, Complex N, Zuid-Akropolis, Plein van de tempels, Tempel III, Complex O, Westplein, Tempel II, Grote Plein, Noord-Akropolis, Tempel V, Oostplein, Centrale Akropolis, Complex R, Complex Q, Groep F, Groep G. Samen met aartsrivaal Calakmul is Tikal een van de beste voorbeelden van Maya-architectuur in Peténstijl.

In 1955 werd het gebied rond Tikal uitgeroepen tot Nationaal Park Tikal. Het park is 576 km² groot en beslaat een deel van de volgende gemeenten: La Libertad, Flores, Melchor de Mencos, San Andrés en San José. In 1979 werd het door de UNESCO tot werelderfgoed verklaard.

We hebben “neusbeertjes, diverse vogels, apen en kaaimannen gezien.
De middag in Flores was vrij te besteden.
Om 19:00 uur hebben we gezamenlijk gegeten en het diner eindigde in een tropische bui.

20 november (dag 12) Flores -> Chetumal
Om 7:15 uur zijn we vertrokken uit Flores. Om 9:45 uur kwamen we aan bij de grens van Guatemala en Belize. Hier namen we afscheid van onze Guatemalteekse chauffeur Edu (Eduardo). En kregen we onze nieuw chauffeur Everold (Belizaan).
In Belize hebben we gegeten bij het wegrestaurant Cheers.
Vervolgens kwamen we rond 17:00 uur aan bij de grens van Belize en Mexico. We zaten net in onze nieuwe bus met Albino als chauffeur, toen bleek dat we al onze spullen weer uit de bus moesten halen om Mexico binnen te mogen. We moesten weer formulieren invullen en door de douane (bagage check). Zodra we hier doorheen waren konden onze spullen weer de bus in en kwamen we rond 19:00 uur bij ons hotel Los Cocos in Chetumal aan.
Hier stond een glas koud vruchtensap op onze te wachten.
Nadat we ons snel konden opfrissen was het diner om 20:00 uur.
We hadden ruime kamers alleen hebben we erg weinig van kunnen genieten. In Chetumal hadden we een uur tijdverschil.

21 november (dag 13) Chetumal -> Campeche
Om 7:00 uur moesten de koffers op de gang staan en vertrokken we om 8:00 uur. Wederom is het weer een lange reisdag. Wel hebben we om 8:45 uur eerst een bezoek gebracht aan de Lagune van Bacalar. Bacalar is een paradijselijk zoetwatermeer met verschillende blauwe kleuren. Helaas was het bewolkt waardoor we niet alle kleuren konden ervaren. Wel hebben we pootje kunnen baden en diverse soorten vissen gezien.
Na een uur was er een koffiestop. Even snel de bus in en uit. Vervolgens hebben we ongeveer twee uur gereden en toen hebben we geluncht bij de Burger King.
Bij de volgende koffiestop hebben we over de boulevard gewandeld en heeft de bus ons na ruim een half uur opgepikt.
Rond half vijf kwamen wij aan bij ons hotel. We kregen een welkomstdrankje bij aankomst.
Om 19:39 uur gingen we dineren.

22 november (dag 14) Campeche
Aangezien we vandaag alleen een stadswandeling op het programma hadden staan, hadden we besloten om lekker uit te slapen. Om 10:30 uur gingen we wandelen door het oude stadscentrum en de boulevard.

Campeche heeft de bijnaam Piratenstad gekregen.
In de Spaanse koloniale tijd werden de schepen die met waardevolle lading vanuit de haven van Campeche vertrokken, continu aangevallen door allerlei beruchte piraten. Om zich tegen de vele aanvallen van de piraten te kunnen beschermen werd er vanaf 1686 een stadsmuur om de stad gebouwd, op zeven punten versterkt met bastions (“baluartes). Ook werden er forten gebouwd in de omgeving van de stad. Deze verdedigingswerken bleken inderdaad afdoende te zijn, en sindsdien verkeert Campeche in een rustiger vaarwater.

De rest van de middag was vrij.
Om 19:00 uur hebben we gedineerd in ons hotel.

23 november (dag 15) Campeche -> Mérida
Om 7:00 uur moesten de koffers op de gang klaarstaan en om 8:00 uur vertrokken we richting de Maya-nederzetting van Uxmal.
Vanwege een wegafsluiting, veroorzaakt door een geschaarde vrachtwagen, hebben we ca. een uur in de file gestaan. Onderweg naar Uxmal hebben we een bezoek gebracht aan het mennonieten dorp Yalnon. Rond het middag uur kwamen we aan bij Uxmal.
De Maya-stad Uxmal (driemaal gebouwd) is een van de meest complexe en harmonieuze uitdrukkingen van Puuc-architecten. De geschiedenis van de stad is onzeker, maar de meeste gebouwen stammen uit de 7de-10de eeuw na Christus. We hebben o.a. het huis van de Schilpadden, Piramide van de Tovenaar, Nonnenklooster en de grote piramide gezien.

Om 13:30 uur vertrokken we uit Uxmal.

In Abala (ca. 30 min. rijden) hebben we een Maya gerecht gegeten bij Doña Anna. We kregen vooraf limoensoep. We hebben ook in de woning rond kunnen kijken. Het was erg interessant.
Rond 15:30 vertrokken we richting Hacienda van Yaxcopoil. Hier kregen we een indruk van hoe het leven op een sisalpantage er vroeger uit zag. De stad Mérida is in de vorige eeuwen schatrijk geworden dankzij de verkoop van sisal, een touw dat uit de agaveplant vervaardigd werd en jarenlang de standaard waxinelichtje de scheepvaart.
De stadswandeling in Mérida hebben we overgeslagen. Het grootste gedeelte van de groep wilde naar het hotel om lekker te douchen.
Rond 17:30 kwamen we aan in het hotel en om 19:15 uur verzamelde we bij de receptie.
We gingen eten bij restaurant Chaya Maya.

24 november (dag 16) Mérida – Cancun
Om 6:00 uur zijn we vertrokken richting één van de zeven nieuwe wereldwonderen: de Maya-stad Chichén Itzá.

Hoewel Chichén Itzá de best bewaarde Maya-stad op het schiereiland is, stelt Chichén Itzá de archeologen voor een raadsel. De datering van de eerste nederzetting in het oudere, zuiderlijke deel van de stad is onzeker, maar het noordelijke deel werd gebouwd tijdens een renaissance in de 11de eeuw n.C. Mythen over de vestiging van de verbannen Tolteekse god-koning Quetzalcoatl (Kukulcan) in Chichén Itzá suggereren dat deze renaissance was te danken aan een Toltheekse invasie.

Na een rondleiding hadden we tijd om zelf de rest te bezichtigen. Sommige mensen zijn nog naar de Cenote geweest.

25 november (dag 17) Cancun
Vrije dag
’s avonds hebben wij met z’n allen om 19:00 uur gedineerd.

26 november (dag 18) Cancun
Vandaag heeft een groot deel van de groep deelgenomen een één van de twee excursies.

• de Sea Safari – Cozumel (incl. snorkelen)
  • de catamaran tocht naar Ilsa Mujeres (incl. snorkelen).

Om 19:30 uur hebben wij met z’n allen gezellig gedineerd.

27 november (dag 19) Cancun
Vrije dag
Om 19:00 uur hebben wij gezamenlijk ons afscheidsdiner gegeten.

28 november (dag 20) Cancun -> Mexico-Stad
Vrije ochtend.
Om 12:00 uur moesten we uitchecken. Om 14:00 uur kwam de bus om ons naar het vliegveld te brengen. Het begon keihard te regenen bus hebben wij even gewacht voordat wij de bagage gingen inladen. We hadden voldoende tijd.
Het inchecken en door de douane heen verliep vlot.
Om 18:36 uur vertrok onze vlucht naar Mexico-Stad. De vlucht verliep prima en om 20:15 uur landen wij in Mexico-Stad.
Onze vervolg vlucht naar Amsterdam (Schiphol) vertrok om 21:35 uur. De vlucht was niet volgeboekt. Veel mensen hadden extra stoelen om wat ruimer te kunnen zitten.

29 november (dag 20) Amsterdam (Schiphol)
Om 15:15 uur landen wij op Schiphol. Hier hebben wij onze koffers opgehaald, helaas was de koffer van Joke niet aanwezig. Deze is later na gestuurd.
We hebben afscheid van elkaar genomen en kunnen volgens mij terug kijken op een geslaagde reis. Bedankt voor jullie bijdrage!