X

• Samen uw rondreis ontwerpen

Zo dichtbij de wilde dieren kom je niet snel

Rondreis Zuid-Afrika 13 april – 2 mei 2019

Na maanden voorbereiden was het dan eindelijk zover. Vandaag vertrekken we naar Johannesburg.
Na een lange vlucht worden we op het vliegveld netjes opgewacht door onze chauffeur die ons naar het guesthouse zal brengen. We komen laat aan in het guesthouse, maar we worden hartelijk ontvangen en naar onze kamers gebracht.

De volgende ochtend zien we pas goed op wat voor mooie plek we eigenlijk zijn aangekomen.
Na een heerlijk ontbijt staat de gids / chauffeur alweer op ons te wachten om ons mee te nemen naar een Zuid-Afrikaanse kerkdienst en daarna naar de fietstour door Soweto. Tijdens de tour wordt er veel verteld en is er voldoende gelegenheid tot het stellen van onze vragen.
Ook de volgende dag zijn we nog in Johannesburg. De gastvrouw van het guesthouse heeft een taxi voor ons geregeld die ons naar het Apartheid museum brengt. Vanaf hier doen we een sightseeing tour door Johannesburg en bezoeken we het museum.

Dinsdagochtend werd onze huurauto afgeleverd en hebben we Johannesburg achter ons gelaten om op weg te gaan naar de Drakensbergen. Hier overnachten we in mooie huisjes op Ardmorea Guestfarm en bezoeken we de volgende dag 1 van de vele Peaks die het gebied rijk is.
De dag erna is het alweer tijd om verder te reizen richting de kust, St. Lucia om precies te zijn. Via Rondreisopmaat.nl hebben we hier diverse activiteiten geboekt, een hippo en crocs boatcruise en een ochtend gamedrive in Hluhluwe National Park. Daarnaast hebben we nog tijd over om zelf op pad te gaan, we hebben ervoor gekozen naar Cape Vidal te rijden en die keuze was zeker niet verkeerd. Na een mooie gamedrive met neushoorns, zebra’s, gnoes en wrattenzwijnen komen we bij het strand (met heel veel aapjes) waar je een wijds uitzicht hebt over de Indische Oceaan.

Na 3 nachten is het tijd om naar de volgende bestemming te rijden, Kosi Bay. Benieuwd wat voor moois ons nu weer te wachten staat, het kan bijna niet dat het nog mooier is dan de stranden bij St. Lucia. Maar niets is minder waar… Na een transfer van 45 minuten in een 4×4 over een hobbelweg (oftewel “a free African massage”), komen we aan bij Rocktail Beach Camp. Midden in de bossen, met uitzicht op zee. Na een heerlijke lunch worden we naar onze luxe safari-tenten gebracht en ook daar is uitzicht op zee. Helaas zit het weer deze dagen niet mee (veel regen), maar het personeel is erg vriendelijk en zorgt ervoor dat je niets te kort komt. En ondanks het slechte weer besluiten ze de volgende dag om ons toch mee te nemen naar de baai om te gaan snorkelen, helaas mogen we niet te lang vanwege de snel opkomende vloed, maar wat was dit een ontzettend gave ervaring.

Onze volgende stop is Swaziland. Waar iedereen je waarschuwde over de lange wachttijden bij de grens waren we snel door de grensposten heen en konden we onze weg naar Mlilwane Wildlife Sanctuary vervolgen. Slapen in een rondaval en ’s morgens wakker worden en impala’s voor je huisje zien grazen, wie wil dat nou niet. Ook hier hadden we 2 activiteiten bijgeboekt. ’s Morgens paardrijden / mountainbiken langs de dieren en ’s middags een village tour naar een traditioneel dorpje aan de rand van het park. Na 2 nachten vertrokken we naar de grens met Zuid-Afrika. Vol goede moed, omdat de vorige keer de grenscontrole zo was gepiept. Helaas dit keer iets langer in de rij gestaan, maar ook dat heeft zo zijn charme en de mensen zijn erg spraakzaam en knopen graag een gesprekje aan met een stelletje blanke toeristen.

Na de grenspost reden we door naar Hazyview, aan de start van de Panorama-route. Ook hier verbleven we weer in een mooie B&B gelegen op een Macadamia-plantage. De volgende dag zijn we begonnen aan de Panorama-route met als hoogtepunt Gods Window. Gelukkig was het helder weer en konden we dus genieten van de mooie vergezichten en de uitgestrekte natuur. Tip van ons: volg niet alleen de bordjes Gods Window, maar loop ook verder naar het RainForest, een stukje verder omhoog, maar zeker de moeite waard.

De dag erna vertrokken we helaas alweer naar de volgende lodge, we reden verder op de Panorama-route en maakten nog een stop bij Bourke’s Luck Potholes en Blyde River Canyon. Allemaal punten waar je een klein bedrag betaald om je auto te parkeren, maar het uitzicht wat je daarna hebt is onbetaalbaar.

Na deze 2 stops reden we door naar Gomo Gomo Game Lodge. Gelegen in 1 van de privéparken van het Krugerpark, Klaserie Private Game Reserve. Hier genoten we van de ochtend, avond gamedrives en de bushwalks die allemaal bij het verblijf waren inbegrepen. Je slaapt hier midden tussen de wilde dieren in leuke huisjes met uitzicht op een drinkplaats waar je dus regelmatig dieren voorbij ziet komen. Zo dichtbij de wilde dieren kom je niet snel. Niet zo gek dus dat er ’s avonds een ranger met je meeloopt naar je huisje om ervoor te zorgen dat je veilig aankomt. Overdag mag je wel zelf heen en weer lopen, omdat de dieren dan niet zo dicht bij de huisjes zullen komen.

Na 2 heerlijk nachten en heel veel dieren gezien te hebben tijdens de gamedrives, is het tijd om naar onze volgende en laatste bestemming te reizen; Phalaborwa, een stukje hoger gelegen en aan de rand van het Krugerpark. Hier slapen we met z’n allen in 1 groot huis wat van alle gemakken is voorzien. Ook hier hebben we 2 activiteiten bijgeboekt via Rondreisopmaat.nl, een Village Life tour en een avond gamedrive met braai. De volgende morgen worden we door onze gids opgehaald voor de Village Life tour. Hij rijdt met ons door de townships van Phalaborwa en verteld hoe de mensen hier wonen en leven. We bezoeken een familie die een traditionele dans voor ons opvoert en ons mee laat swingen met de Afrikaanse muziek.

Op onze laatste avond gaan we op safari door het Krugerpark en bij terugkomst in de lodge staat er een heerlijke braai op het programma. Een leuke afsluiting van onze reis.

Donderdagochtend vertrekken we bijtijds, want we hebben een lange rit voor de boeg terug naar Johannesburg. Op het vliegveld leveren we onze huurauto in en de man van het verhuurbedrijf rijdt ons naar de vertrekhal toe.
Met onze rugzakken vol herinneringen en een ervaring voor het leven rijker stappen we ’s avonds in het vliegtuig terug naar huis.

Vanaf deze plaats willen wij Rondreisopmaat.nl dan ook bedanken voor de mooie reis die zij voor ons hebben samengesteld.