X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Windhoek – Auas Gebergte

Na een kort maar intensief verblijf in Kaapstad (fietstour, kajak tocht met dolfijnen en bezoek aan Robben Island) vlogen we met Air Namibia naar Windhoek. Bij aankomst werden we uitgebreid onthaald door onze lokale vertegenwoordigster. We haalden onze huurauto op (Ford Ranger 4×4, zeer comfortabel een prettige wagen om mee door Namibië te reizen) en reden in ongeveer 1 uur naar ons eerste overnachtingsadres. Heerlijke ruime chalets in een prachtige omgeving, waar we zelf een bush walk hebben gemaakt en wel héél dichtbij de giraffen konden komen!

Sesriem – Sossusvlei

Deze dag hadden we een langere rit voor de boeg. We reisden naar het zuid/westen en maakten een prettige stop bij Neuras Winery voor een lunch en wijnproeferij. Een aanrader; een oase in de woestijn! Vervolgens was het niet ver meer naar ons adres voor de volgende 2 nachten nabij de Sesriem gate. ’s Avonds genoten we van de oneindige blik op de heldere sterrenhemel. Onze dochters hebben nog even geslapen onder de prachtige sterrenhemel, maar het werd toch te koud…
De volgende dag vroeg op voor een bezoek aan Sossusvlei. Bij zonsopkomst gaat de Sesriem gate open en vervolgens is het een uur rijden naar het parkeerterrein waarvandaan de jeeps vertrekken naar Dead Vlei en Sossusvlei. We hadden dit al eerder ervaren, maar het blijft een spectaculaire aanblik. Vorig jaar hadden we de Big Daddy beklommen (bij Dead Vlei) dus nu was Big Mama (bij Sossusvlei) aan de beurt, niemand om ons heen en geweldige uitzichten. Terug bij de lodge stond ons een nieuwe uitdaging te wachten: met (electrische!) fatbikes door de Namib Dessert, een geweldige ervaring, vooral als de batterij is opgeladen…

Namib Desert – Kanaan

Zeer vroeg opstaan vanmorgen, we mochten mee met de luchtballon! Wat een onvergetelijke ervaring is dat, een droom kwam uit! Vanuit de lucht is het zo stil en beleef je het landschap weer heel anders. Na een ietwat harde landing volgde een heerlijk champagne ontbijt, verwennerij alom.
Onze reis ging verder naar het zuiden en via de mooie route over de N707, door afwisselende landschappen, kwamen we aan bij onze accommodatie. Hier overnachtten we in een tented chalet met uitzicht over de uitgestrekte verlaten omgeving. Af en toe kwam er een oryx voorbij, zo bijzonder met dat uitzicht! ’s Avonds genoten we van de Sunset drive, waarbij het landschap met de dode acaciabomen een mysterieuze sfeer gaf, alsof je op een andere planeet bent beland. Uiteraard ontbrak de gin/tonic en een snackje niet.

Lüderitz – Kolmanskop

In de ochtend mochten we mee met het uitlaten van de stokstaartjes. Wat zijn dat toch een geweldige dieren! De lodge hoort bij een organisatie die zich inzet voor het opvangen van dieren die niet zelfstandig in het wild kunnen overleven doordat ze hun moeder zijn verloren of bijvoorbeeld gewond zijn geraakt. Zo ook deze stokstaartjes. Hier worden ze liefdevol verzorgd en elke dag uitgelaten zodat ze naar hartenlust kunnen graven en rennen in de woestijn.
Onze route liep via Aus (even een stop voor overheerlijke taart) naar Lüderitz, een zeer Duits ogend kustplaatsje. Wij troffen mist en een koele temperatuur (17 C) en hebben daardoor niet veel ondernomen die middag, ook wel eens lekker. Het plaatsje staat bekend om de heerlijke langoustines en die hebben we dan ook geproefd. Zeer smakelijk!

Niet ver van Lüderitz ligt het spookstadje Kolmanskop. Ooit was dit een welvarend stadje ten tijde van de diamantwinning. Tegenwoordig is het volledig vergaan en overspoeld door het zand uit de Namib Woestijn. Het heeft daardoor een bijzondere aantrekking waar je de mooiste foto’s kunt maken. Langs de weg tussen Lüderitz en Aus komen de beroemde woestijnpaarden voor en we hebben er een paar gespot. Deze nacht verbleven we in een aangename lodge in Aus.

Aus – Oranje Rivier

Onze reis ging nog verder zuidwaarts en voor een zeer groot deel over gravel. De zuidgrens met Zuid-Afrika wordt gevormd door de Oranje rivier en de natuur is hier zeer ruig en de wegen bieden volop uitdaging… We passeerden Aussenkehr, waar ineens enorme groene terrassen met wijnranken staan te schitteren onder de zon. Deze druiven zijn overigens allemaal voor de export. Aangekomen bij de lodge doken we lekker in het zwembad en genoten we van een rustig middagje.

Fish River Canyon

Na het ontbijt vertrokken we voor weer een mooie tocht door de ongerepte landschappen en de bestemming was Fish River Canyon. We hebben een korte stop gemaakt bij Ai-Ais voor de hotsprings. Hoewel de omgeving mooi was, was het niet echt de moeite waard. Een leuk adres is Canyon Roadhouse , geheel in de sfeer van een oud Amerikaans motel, inclusief oude Chevy’s en pompstation. Hier genoten we van een lekkere lunch tussen de oldtimers. ’s Middags kwamen we aan bij ons geweldige ‘Flintstone’ chalet in een prachtige omgeving!

De volgende dag vroeg op om de Fish River Canyon met eigen ogen te aanschouwen. Je rijdt het nationale park in bij Hobas en er zijn diverse uitkijkpunten, het uitzicht is zeer indrukwekkend. Die middag namen we even lekker de tijd om even te genieten van wat ontspanning bij het zwembad.

Zuidelijke Kalahari

Deze dag stond een lange maar interessante rit op het programma. We reden via Keetmanshoop waar we geld wilden pinnen (wat nog niet mee viel door de enorme rijen) en bezochten vervolgens Quiver Tree Forest. Dit park is niet heel groot, maar in het mooie licht bieden de kokerbomen een bijzondere aanblik. Niet ver hiervandaan ligt Giant’s Playground, waar het lijkt alsof de enorme stenen netjes op elkaar gestapeld zijn, leuk voor een korte wandeling. Onderweg door de Kalahari zagen we struisvogels, springbokjes, oryxen, een varaan en diverse vogelsoorten.

We hadden een 3-daags verblijf in een lodge ligt dichtbij de gate naar Kgaladikgadi Transfrontier Park in Zuid-Afrika. Vanuit ons chalet hadden we een mooi uitzicht over de vlakte, het echte Afrika-gevoel!
Tijdens ons verblijf gingen we met een ranger in een open jeep in het eigen game park op zoek naar de beroemde, maar zeldzame Kalahari leeuw met de zwarte manen. We hadden het geluk een troep leeuwen te vinden en ze van behoorlijk dichtbij te kunnen zien. Geweldige ervaring!

Kalahari

De reis ging weer verder naar het noorden en verbleven 1 nacht in de omgeving van Stampriet in de Kalahari. Rondom de lodge lopen dieren als ezels, meerkatten, struisvogels en elanden vrij rond. ’s Avonds namen we deel aan de activiteit ‘cheetah feeding’, maar deze vonden we niet zo bijzonder. De Bushmen walk die we de volgende dag deden was daarentegen heel erg leuk; 5 bushmen namen ons mee tijdens een vroege ochtendwandeling en vertelden daarbij met veel humor over hun tradities en gewoonten. De gids die mee was om te vertalen was eigenlijk niet eens nodig, zo beeldend wisten de mannen hun verhalen te vertellen.

Terug naar Windhoek

Via de drukke geasfalteerde weg B1 (is weer even wennen) reisden we weer terug naar Windhoek voor een laatste overnachting. Heerlijk even bijkomen van alle opgedane indrukken bij het zwembad voordat we de volgende dag weer terugvlogen met prachtige herinneringen en heel veel foto’s!