X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Reisverslag Zuid-Afrika van Monique, Fenna en Leanne

Na alle telefonische brainstormsessies, mailtjes over en weer en ons alvast verlekkeren op de persoonlijke site, was het half juli dan eindelijk zover: onze reis door Zuid-Afrika ging beginnen. Drie meiden en een hele toffe huurauto waren de hoofingrediënten voor deze 2,5 week durende rondreis door het noordoosten van dit prachtige land. Na de vlucht waren we gelukkig snel in ons hotel, waar we de volgende ochtend een uitgebreide meet & greet kregen met do’s en don’ts in Zuid-Afrika en geholpen werden met de overdracht van de huurauto; allemaal top geregeld! Onze eerste bestemming was Golden Gate, een prachtig nationaal park met goudgele rotsen. Het was winter, dus erg koud en helaas hadden wij te laat door dat we haardblokken hadden moeten kopen bij de kampwinkel, dus dat was even bikkelen. Gelukkig werden we bij het naar bed gaan verrast door warme, elektrische dekens ? De ochtendwandeling in de vrieskou bood prachtige uitzichten en zodra de zon doorkwam warmde het gelukkig snel op. Op de loopjes in het park hebben we ons eerste wild gespot: wildebeast en apen. Door naar Drakensberg, waar we hartelijk ontvangen werden door de medewerkers van Ardmore Cottage; een betoverende boerderij met mooi uitzicht op de bergen en prachtige zonsondergangen. In het restaurant konden we ’s avonds heerlijk eten bij haardvuur. De canopy tour de volgende ochtend was een absolute aanrader en ’s middags belandden we onverwachts bij een publiek optreden van het Drakensberg Boys Choir, die een energieke show neerzetten met zowel moderne als klassieke zang en dans.

In St. Lucia konden we uitwaaien op het strand en werden we tijdens de hippo tour verrast door een grote kudde nijlpaarden, die net ontwaakte en weer richting het water liep. Bij het duiken in Sodwana Bay hadden we helaas stormachtig weer met hoge golven, waardoor dit niet de relaxte stranddagen werden waar we op gehoopt hadden. Dat krijg je als je door alle zonnige dagen helemaal vergeten bent dat het eigenlijk winter is ? Het was desondanks avontuurlijk en het zien van enkele haaien maakte een hoop goed. Hoewel het zelf rijden in Zuid-Afrika ons over het algemeen erg goed bevallen is, was de reisdag naar Swaziland een uitdaging met lange reisafstanden, uitgebreide grenscontroles, eindeloze wegafzettingen en een navigatiesysteem dat ons uiteindelijk, na al enige tijd over nauwelijks begaanbare paadjes gereden te hebben, dwars door een watertje heen wilde sturen. Door een paar lokale kinderen werden we vakkundig naar de overkant geloodst, om vervolgens bij de ingang van Mlilwane te ontdekken dat er ook gewoon een geasfalteerde weg naar het park liep. Maar het was een avontuur! Door de late aankomst hadden we onze gereserveerde fietstocht helaas gemist, maar achteraf gezien was de fietstocht de volgende ochtend bij het eerste ochtendlicht misschien wel nóg mooier en bovendien nog lekker koel. Heel bijzonder om per fiets op zoek te gaan naar zebra’s en ander wild.

Vervolgens kwam het deel van de reis waar we stiekem alle drie de hele tijd al naar uitkeken: de safari! We hebben zowel zelf gereden als deelgenomen aan georganiseerde game drives en bij beiden hebben we veel wild gezien. Fascinerend om gewoon een uurtje bij een waterplaats te kijken naar het continue komen en gaan van de dieren; elke vijf minuten weer een compleet ander beeld. De Big 5 hebben we helaas niet helemaal compleet, maar dat geeft niet als we denken aan wat we allemaal wél gezien hebben. Na inmiddels al bijna twee weken onderweg te zijn, was het heerlijk om bij Ngama Tented Safari Lodge in de watten gelegd te worden. De tenten waren mooi en comfortabel ingericht (wel koud ’s nachts!), het eten was heerlijk en de hele locatie straalde sfeer en luxe uit. De ranger had tijdens de ochtendwandeling veel kennis van zaken en ging uitermate respectvol met de natuur om. Via de Panoramaroute met prachtige uitzichten weer terug richting Hazyview, waarvandaan we het niet konden laten om toch nog een laatste uitstapje naar het Krugerpark te maken, omdat we er eigenlijk geen genoeg van konden krijgen en bovendien toch nog hoopten om dat luipaard te spotten.

Achteraf gezien was het een goede tip van Ping om de reis van Zuid naar Noord te maken in plaats van de omgekeerde volgorde, die veel andere reisorganisaties aanhielden. Nu reisden we zowel van koud naar warm als van klein naar groot wild, waardoor er steeds iets bleef om nog naar uit te kijken. Wij kijken terug op een gave reis waarbij alles tot in de puntjes geregeld was, nogmaals dank hiervoor!