X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Marjan in Namibië en met de flying “dieren-dokter” door de lucht

Het plan ontstond in januari 2017 op de Vakantiebeurs in Utrecht. Daar werd ik uitgenodigd om voorafgaand aan mijn beurs in Kaapstad in april een aantal voor mij nieuwe overnachtingslocaties te komen bekijken in Namibië en wel op een hele bijzondere manier: door de lucht! En omdat ik die kans met beide handen aangreep vloog ik in april naar Windhoek, om van daaruit met Dr. Rudie van Vuuren, een bekende flying doctor voor de opvang van gestrande dieren in Namibië (ook bekend van TV incl. Animal Planet) rond te reizen. Zo zag ik de eindeloze leegtes van Namibië vanuit de lucht en mocht ik samen met een TV-crew een bijzondere release van 3 cheeta’s in het wild meemaken: hoe bijzonder! Lees hieronder in het kort mijn belevenissen.

Cheeta-release in het wild

Deze dag stond in het teken van de release van 3 cheeta’s in het wild. Deze cheeta’s waren na hun redding de afgelopen 3-4 weken opgevangen in het wildlife center vlakbij Windhoek, waar ze afgescheiden van mensen verzorgd waren totdat een goede plek voor hen gevonden was. Ik vloog voor de eerste keer met Dr. Rudie in zijn Cessna mee naar Mariental, waar we werden opgewacht door zijn vrouw Marlice, die met de 3 cheeta’s “in haar achterbak” onderweg was. Het was een gekke gewaarwording om de onrustige dieren achter in de auto te horen op weg naar het Hardap park. In het bijzijn van een tv/film-crew werden de cheeta’s uiteindelijk vrijgelaten en dit was heel bijzonder en puur moment…binnen een paar seconden waren ze uit het zicht verdwenen op weg naar een nieuwe kans….en daarna vervolgden we onze reis naar het zuid-westen.

Druiven & Zandwoestijnen

Het volgende vluchttraject bracht ons bij een soort “fata morgana” in de woestijn, op ca. 80 km van de beroemde rode duinen van de Sossusvlei. Hier bevind zich nl. een vruchtbare strook land aan een rivier waar ze druiven verbouwen en overnachtingsmogelijkheden bieden, dus een guesthouse bij een ware wijn-farm! Na een hartelijke ontvangst met een sundowner, hebben we heerlijk gegeten en genoten van de verrukkelijke rode wijn. Na een goede nacht zijn we verder zuidwaarts gevlogen naar de rand van de Namib desert, met een unieke kleinschalige tented accommodatie in een heel desolaat gebied aan de rand van de woestijnduinen. De sunset-drive met de grappige stokstaartjes was onvergetelijk, maar de vroege ochtend-drive met het zonsopgang-moment boven de rode duinen te mooi om na te vertellen!

Oneindige rode duinen van de Sossusvlei

Deze dag vlogen we weer noordwaarts richting de bekende Sossusvlei. Na een winderige landing en “site-inspections” van een aantal veelgeboekte accommodaties in Sesriem, ging de vlucht verder over de oneindige rode duinen van de Sossusvlei. We vlogen nu over de magnifieke Dune 45 en the big Daddy, waar ik een paar jaar geleden met mijn gezin zelf door het zand liep. Toen al vond ik het heel bijzonder, maar dat die duinen nog ca. 50 km. doorliepen had ik mij toen eigenlijk niet gerealiseerd…nu was het ongelooflijk om te zien. Uiteindelijk aangekomen bij de kust vlogen we nog een tijdje in, boven en onder de laaghangende “fog” totdat we in Swakopmund landden.

Swakopmund & afsluiting bij Erindi Private Game Reserve

Het bezoek aan Swakopmund was ditkeer relatief kort met maar 1 overnachting. Ik heb daar een aantal nieuwe locaties gezien die ik nog niet kende en ook lekker geluncht in het toeristische gedeelte van het dorp aan het water, dat ik nog niet kende.

Het laatste deel van de reis ging via het Erindi Private Game Reserve, gelegen tussen Swakopmund en Windhoek. Hier werd ik door een San-ranger begeleid op een safari-drive in de namiddagzon en zag ik leeuwen, giraffen en nog veel meer dieren. De volgende ochtend ging ik mee op een cheeta-tracking-walk en dit was de laatste cheeta van deze bijzondere reis!

Helemaal vol van de bijzondere indrukken eindigde mijn bijzondere Namibië-trip in Windhoek, waarvandaan ik naar Kaapstad vloog voor het bezoeken van een beurs. Weer helemaal geïnspireerd door dit mooie land besloot ik nog meer mensen te gaan enthousiasmeren om die mooie vergezichten zelf te gaan ontdekken. Dat kan per privé-vliegtuigjes zoals ik het mocht ervaren (lucky me!), maar als het budget dat niet toelaat, dan kan ik iedereen verzekeren dat het over de weg ook fantastisch is om deze locaties te bezoeken. Bij interesse vertel ik er graag meer over!