X

• Samen uw rondreis ontwerpen

Families Norel & Borsje; herinneringen om nooit te vergeten

Hallo Marjan,

Op 26-8-2013, de verjaardag van Trix hebben we voor het eerst met elkaar gesproken over onze reis naar Zuid Afrika. Gisteren was Trix weer jarig en uiteraard kwam onze reis weer ter sprake. Nu een jaar later, en bijna een half jaar na onze reis, willen we toch nog een keer iets van ons laten horen.

We hebben fijne herinneringen aan alle aspecten van onze reis. De kontakten op de 50+ beurs waren meteen al reden om aan te nemen dat het wel goed zou komen als we met jou in zee zouden gaan. Het eerste reisvoorstel en later de gesprekken bij je thuis over enkele aanpassingen, gaven ons steeds meer vertrouwen in een goede afloop. En dat klopte dus ook.
De hele reis is perfect verlopen. Alles liep op rolletjes. Alle afspraken en reserveringen waren 100 % in orde. Op elk verblijf was men op de hoogte van onze komst. Overal zijn we gastvrij en vriendelijk onthaald. Gidsen, excursies en andere activiteiten, van de Meet & Greet tot aan de laatste dagen met de gids in Kaapstad, alles verliep naar wens. Hoe leuk was de verrassing toen de gids ons bij Kaap de Goede Hoop trakteerde op champagne. Wat een geweldig leuke gids trouwens. We hebben heel veel mooie herinneringen en veel te veel mooie foto’s waar we nog dikwijls van zullen genieten.

Groeten,

Netty, Teunis, Trix en Jan

En dit is ons uitgebreide reisverslag dat we schreven kort voordat we uit Zuid-Afrika vertrokken….misschien leuk voor toekomstige reizigers en liefhebbers om te lezen:

Na snel nog wat voorbereidingen te hebben getroffen werden we op zaterdag 15 februari om 06.00 uur opgehaald voor de vlucht naar Johannesburg. Door het stormachtige weer was er op Schiphol enige vertraging zodat we een uur later dan gepland in Zuid Afrika aankwamen. Uiteindelijk waren rond middernacht in de B&B in Pretoria. In de gezellige B&B hebben we heerlijk geslapen. de volgende dag hebben we de highlights van Pretoria bekeken. Het indrukwekkende Voortrekker monument, het Churchsquare met het standbeeld van Paul Kruger en het Paul Krugerhuis en de parlementsgebouwen met het gigantische standbeeld va Nelson Mandela ervoor. Maandagochtend vertrokken we naar het noord-oosten waar in de buurt van het stadje Louis Trichard logeerden in een prachtige bungalow bij een Farm. Alleen de toegangsweg was al een bijzondere belevenis. Drie kilometer met alleen maar gigantische kuilen en bulten. De volgende dag zijn we met een gids op pad gegaan. Hij liet ons zien hoe de bevolking daar leeft en werkt. Wat vooral opviel waren de enorme verschillen. Een flink deel van de bevolking leeft in de Townships en de villages in armoedige omstandigheden. Even verderop zie je dan de luxe wijken waarin de leefomstandigheden minstens zo goed zijn als wij in Nederland gewend zijn. Opvallend is ook het grote verschil tussen de armoedige marktjes en hypermoderne Shopping Malls die weer aan Europa doen denken.

Van daar zijn we via Tzaneen, waar we hebben overnacht in weer een gastvrije en luxe B&B doorgetrokken naar het Krugerpark. Daar hebben we twee dagen rondgetoerd en heel veel dieren gezien. Olifanten, giraffen, apen, gnoe’s, zebra’s, buffels, neushoorns en heel veel impala’s. En allemaal in grote hoeveelheden. Nu, Zondag 23 februari zijn we aangeland in een privé reservaat en doen per dag twee z.gn Gamedrives. Je gaat dan een uur of drie met 10 personen op een Landrover ove de smalle kronkelige en hobbelige bospaadjes op zoek naar wild. Soms sta je dan letterlijk oog in oog met de olifanten en andere wilde beesten. Als je in gesloten formatie blijft kun je ze benaderen tot op een meter of drie.

Bijna elke dag is het schitterend weer. We hebben vier bewolkte dagen gehad met wat regen. Dan is het wat minder warm. De temperatuur is bijna voortdurend rond de 30° graden met soms uitschieters tot 36°. Gelukkig is er in elk verblijf een airco of ventilator om het ’s nachts koel te houden.

In Gomo Gomo waar we vanaf het terras uitzicht hadden op een klein meertje ontwaarden we opeens een krokodil in het water. Toen werd duidelijk waarom we niet alleen van het hoofdgebouw naar onze huisjes mochten lopen. We werden altijd begeleid door een medewerker van de B&B. Even later stond er een olifant op zijn gemak te drinken. Alleen de olifanten worden uit het kamp geweerd door een afrastering. Alle andere beesten kunnen gewoon naar binnen.

Vanuit het Krugerpark zijn we via de z.g.n. Panoramaroute naar de volgende stop, Hazyview, gereisd. Onderweg hebben we genoten van prachtige vergezichten en indrukwekkende rotspartijen. We zijn o.a gestopt bij Bourke’s Luck Potholes. Rotsen waarin door eeuwenlange erosie ronde gaten zijn uitgesleten. We snappen nu waarom de gaten in de weg, en die zijn d’r bij duizenden, Potholes worden genoemd.

De grote doorgaande wegen zijn hier redelijk goed. De binnenwegen zitten vaak vol met Potholes en de onverharde wegen zijn veelal rampzalig slecht. Er is veel stuurmanskunst nodig om zowel de tegenliggers als de Potholes te ontwijken. En we hebben al heel veel kilometers gereden over onverharde wegen. Het schiet dus niet op.
In Hazyview hebben we wat gewinkeld en na een forse bui heerlijk geluierd in het zwembad en de tuin.

De volgende stop was in het Milwane wildpark in het mini staatje Swaziland. Ook daar weer prachtige natuur en heel veel wilde beesten. Ook hier liepen zwijnen, zebra’s gnoe’s, impala’s en allerlei schitterende vogels rond in het kamp. Het onderkomen was heel erg basic maar de verzorging en het restaurant waren perfect. Na een show van de lokale bevolking, een rondleiding door een dorpje, we leerden er in één uur de taal, hun muziek en dans, en een bezoek aan een glasfabriek trokken we door naar St. Lucia, een mooie kustplaats aan de Indische Oceaan. Na een leuke fietstocht, een boottocht (tientallen nijlpaarden gezien) en een middagje aan het strand hebben we uitgebreid genoten van alle luxe in de B&B.

De volgende dagen waren gepland voor de Drakensbergen. Helaas zat daar het weer wat tegen want regen en wolken beperken in de bergen al snel het uitzicht. De tweede stop daar in het Glenn Reenen Rest Camp in het Golden Gate Park was ondanks het wat mindere weer toch erg indrukwekkend. Schitterende door erosie gevormde rotsen en bergen, prachtige uitzichten over dalen en kloven en telkens weer beesten. Het is allemaal zeer indrukwekkend.
Inmiddels zijn we aangeland in het koninkrijk Lesotho. Ook hier weer ruim 10 km zeer slechte onverharde weg met overigens op de 2000 m hoge pas (Gateway To Paradise) een schitterend uitzicht over de vallei waarin het dorp met de lodge (omheind kamp met allerlei onderkomens) ligt. Ook hier zijn we rondgeleid om te zien hoe de lokale bevolking leeft en werkt en hebben we genoten van dans en muziek van de lokale bevolking. Lesotho is duidelijk nog een arm derde wereld land. De mensen leven er, uitzonderingen daar gelaten, in primitieve omstandigheden. Malealea, het dorp waar we verblijven, heeft geen waterleiding geen riolering, geen telefoon en geen elektriciteit en dat is in dit land bepaald geen uitzondering.

We gaan elke dag uit eten. Ontbijt, lunch en diner, het kost allemaal een habbekrats. We hebben nog niet één keer zelf gekookt en slechts enkele malen zelf onze lunch verzorgd. Souvenirs, rondleidingen met een gids noem maar op, voor een paar euro’s heb je alles. Soms is het beschamend dat je je als tourist alles kunt permitteren terwijl een groot deel van de bevolking maar net kan rondkomen. Overigens is de bevolking uiterst vriendelijk en behulpzaam.

Vanuit Lesotho zijn we naar Graaff-Reinet gereisd. Het is één van de vijf oudste stadjes in Zuid Afrika. De invloed van de aanwezigheid van de Nederlanders en de Engelsen zijn hier in elke straat terug te vinden. We hebben er een schitterende tocht door de bergen gemaakt en in het wildpark voor het eerst struisvogels gespot.

Tsitsikamma, de volgende stop, is een modern vakantieoord aan de Indische Oceaan, met een schitterende kust en mooi binnenland.

Het verblijf in Oudtshoorn was heel bijzonder. We sliepen er in een wildpark in tenten. Maar dan wel zeer luxe exemplaren. In elke tent een koelkast, een enorm tweepersoonsbed, een badkamer met ligbad, toilet, bidet en buitendouche en een terras met uitzicht op een meertje met daarin nijlpaarden en voortdurend allerlei wilde dieren rondom ons. Giraffen en hertjes tot op enkele meters van de tent. We hebben er grotten bezocht en een bezoek gebracht aan een struisvogelboerderij.

Van Oudshoorn zijn we naar Kaapstad gegaan. Daar hebben we met een gids drie dagen rond gereden en de belangrijkste bezienswaardigheden bekeken. De Tafelberg, Fort de goede hoop, District Six waar in het begin en halverwege de vorige eeuw meer dan 60.000 mensen gedwongen werden te verhuizen, de “Noon Guns” die elke dag om 12.00 uur worden afgeschoten zodat iedereen zijn horloge gelijk kan zetten, de wijk Boo Kaap wijk met z’n fel gekleurde huizen en een bezoek aan de markt in het centrum van de stad. Ook bezochten we een kerkdienst, een kroeg en een weeshuis in één van de Townships. Om stil van te worden.
Tot slot hebben we een lange dagrit gemaakt over het schiereiland ten zuiden van Kaapstad. In Houtbay een boottochtje naar een eiland met zeehonden, een strand met pinguïns, en een bezoek aan “Kaap die goeie Hoop” op het uiterste puntje van Zuid Afrika.

Morgen gaan we met de boot naar Robbeneiland waar o.a. Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Dan hebben we nog een halve dag voor het strand of wat winkelen. Daarna gaan we nog een paar dagen naar een B&B in Stellenbosch, in het hartje van de wijnstreek hier in ZA.

En dan zit het er op. Vrijdagavond gaan we de auto inleveren en even na twaalven stappen we in het vliegtuig. Zaterdag landen we rond het middaguur op Schiphol.

We kunnen nu gerust al concluderen dat we een geweldig mooie vakantie hebben gehad. Jullie zullen vast nog wel eens verhalen van ons horen want we hebben ongelooflijk veel ervaringen opgedaan. De natuur, de cultuur, het dierenrijk, het klimaat, de armoe en de rijkdom, de mensen, het is allemaal te veel om te beschrijven. Heel veel mooie herinneringen nemen we mee en veel ervan zullen we nooit vergeten.