X

Remco en Heleen: onze leukste vakantie tot nu toe!

• Ons advies gewenst?
  • Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Remco en Heleen: onze leukste vakantie tot nu toe!

In oktober/november 2017 hebben wij een rondreis van 4 weken gemaakt door Zuid-Afrika. We zijn gevlogen op Johannesburg en daarvandaan gereden naar Kruger. Na een dagje selfdrive, waarbij we al heel veel wild hebben gezien, zijn we twee dagen in het Pungwee bush camp geweest. Dit lag in een private game reserve net buiten het nationaal park. Dat was een intense ervaring. 48 uur in een klein kamp (er kunnen 4 keer 2 mensen tegelijk logeren), 3 keer een game drive en 1 keer een bush walk gedaan, veel leeuwen gezien die lekker van een buffel aan het smikkelen waren, neushoorns, buffels (4 grumpy old men, zoals onze gids zei), cheeta’s en twee hyena-moeders met heel veel jonkies. Prachtig om dit van zo dichtbij te kunnen aanschouwen. En wat ook leuk is, is dat de andere mensen in het kamp aan het begin vreemden zijn, maar je na twee dagen bijna als familie afscheid neemt.
Hierna via de Panoramaroute naar Hazyview en daarna naar Swaziland gereden en een dagje Hlane gedaan. Leuk kamp dat grenst aan een poel waar de nijlpaarden, neushoorns en andere wild af en aan liepen. Vervolgens door naar St Lucia en daar de nijlpaard-cruise gedaan. Ook weer fascinerend om zo langs de verschillende nijlpaardfamilies te varen (met elk hun eigen territorium). Leuk om jonge nijlpaarden met elkaar zien stoeien. En passent ook nog een krokodil gezien, en prachtige vogelnestjes die gemaakt worden door sliertjes riet in elkaar te vlechten tot een rond bolletje. Als hij klaar is (het mannetje) gaat hij op zoek naar een vrouwtje die het nest moet goedkeuren (als het niet goed genoeg is, ruïneert ze het resultaat van zijn noeste arbeid).
Daarna zijn we landinwaarts gegaan naar Drakensbergen, een prachtig, groen en best wel hoog berggebied. In een bijna alpiene omgeving een prachtige wandeling gemaakt naar een waterval, waar je achterlangs kon lopen. Een idyllisch plekje.

Via Glenn Reenen naar Craddock en geslapen in Die Tuishuise. Superleuk! Je hebt je eigen woning en die zijn ruim, luxe en sfeervol. ’s Avonds dineren in het Victoria Manor hotel (dat erbij hoort) en je waant je aan het begin van de twintigste eeuw.
Vervolgens op naar Lesotho. Een hoogtepunt van de vakantie. We logeerden in Malealea, een “resort” in de bergen, grenzend aan een dorpje van 800 inwoners. ’s Avonds een optreden van een zangclub en een bandje met zelfgemaakte instrumenten uit het dorp. De volgende dag twee hikes gedaan met gids. Met name de village hike maakt indruk. Dat mensen die zo weinig hebben, die niet weten of ze volgend jaar wel te eten hebben (de regen had al een maand daarvoor moeten vallen maar bleef uit), zo aardig en opgewekt zijn. Ook mooi om te ervaren dat, wat eerst best wel voelde als “aapjes kijken” snel overging in leuke gesprekken van mens tot mens. Zonder meer een rijke ervaring.
Op naar Addo Elephants Park, waar we onze portie olifanten ruimschoots gehad hebben. Bij de grootste poel in het park was het een drukte van jewelste. Leuk om het gedrag tussen en binnen de verschillende families te zien. Heel vergelijkbaar met hoe mensen dat met elkaar doen. In het main camp ook onverwacht goed gegeten. Onvoorstelbaar dat je voor ⬠12 euro een Chateaubriand van 3 ons kunt eten, die echt subliem is bereid. Lekker glas rode wijn erbij, mmmmh.

Onze volgende stop van Tsitsikama, een park langs de kust. Hier hebben we een canapy-tour gedaan (tokkelen langs staalkabels die tussen de boompoppen zijn gespannen). De eerste kabel is een beetje eng, maar daarna alleen maar hartstikke leuk. Verder hier vooral vanuit ons chalet op zo’n 50 meter boven zee naar de golven gekeken die braken op de rotsen. Een gratis mindfulness training 🙂

In Oudtshoorn logeerden we in Buffelsdrift Wat is dat een gave accommodatie. We sliepen in een “tent” (Waterfront, dus strak aan het meer), maar wij hadden nog niet eerder in zo’n mooie hotelkamer geslapen. Heel bijzonder om vanuit je ligbad door het gazen-ruitje naar buiten te kijken en daar de nijlpaarden te zien badderen, terwijl de schildpadden over hen heen wandelen. ’s Nachts was het koud, maar ook daaraan was gedacht (we hadden een elektrische deken :-)). Wat hier ook zo leuk was: de stokstaartjes safari.
Op naar Hermanus voor de walvissen. Eerst een cruise gedaan (walvissen met jongen gezien, heel veel zeehonden en ook nog een paar pinguins. Later nog een uurtje langs het kustpad in Hermanus gezeten en nog zeker 10 walvissen gezien. ’s Avonds weer superlekker gegeten, bij de “local celebrity” van Hermanus; een kok die verschillende kookboeken heeft geschreven en ook regelmatig op TV komt. En als je dan de rekening krijgt, dan snap je er helemaal niets van, zo goedkoop!

Vanaf Hermanus de Gardenroute gereden naar Kaapstad. Daar hadden we 2 dagen, wat natuurlijk veel te weinig is. De eerste dag het schiereiland gedaan. Cape Point hebben we geskipt, er stond een te lange rij voor de toegang tot het park. ’s Middags nog even met de kabelbaan Table mountain op geweest. En we hadden mazzel, want de mistdeken trok behoorlijk op zodat we konden genieten van het prachtige uitzicht op Kaapstad. De tweede dag zijn we naar Robben Island geweest. Zeer indrukwekkend! De gids was een voormalige gevangene en kon prachtig vertellen over hoe het was. We hebben het niet droog gehouden (en dan heb ik het niet over het weer). ’s Middags nog maar even snel Kaapstad gezien met de hop-on-hop-off-bus. We moeten zeker nog een keer terug.
Onze laatste twee nachten logeerden we in Stellenbosch, bij de Kleine Zalze. Dat was de enige accommodatie waar we niet razend enthousiast over waren. Wel heerlijk gegeten, zowel in het restaurant van de lodge als in Terroir (één van de top-restaurants), maar de liefde waarmee bijna al onze eerdere accommodaties werden bestierd hebben we hier gemist. We waren gewoon te veel verwend in de voorgaande weken. In Stellenbosch nog wel de bike and wine tour gedaan, heel leuk en gezellig. En de laatste dag nog een Segway-tour door de wijngaarden, ook leuk om een keer op zo’n ding gereden te hebben.

En daarmee zat het erop. We vonden dit allebei onze leukste vakantie tot nu toe, door de combinatie van een prachtig land, kijken naar wilde beesten in hun natuurlijke omgeving, superaardige mensen die heb oprecht naar je zin willen maken, heerlijk eten en (wijn) drinken en het kost bijna niets, en echt hele leuke accommodaties (we hadden vooral “authentiek en sfeervol”).