X

• Ons advies gewenst?
  • Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Verslag van Kees en Miep van Nieuwenhuijzen van reis door Zuid Afrika 2019.

Na een ontmoeting met Marjan van Rondreisopmaat heeft zij een voorstel voor een reis gemaakt. Wij hadden aangegeven dat we, nadat we in 2012 een rondreis van Johannesburg naar Kaapstad langs de wildparken hadden gemaakt, nu een tocht langs de Westkaap wilden maken om de bloeiende bloemen te zien.

Nadat we in Kaapstad waren aangekomen hebben we hier een aantal dagen verbleven. We hebben de Tafelberg, Robbeneiland en de botanische tuinen in Kirstenbosch bezocht. Hierna zijn we de zondag naar Paternoster gereden. De dag er op hebben we West Cost National Parc bezocht: prachtige natuur met schitterende bloemenvelden op een zonnige dag. De volgende morgen zijn we op aanraden van onze gastvrouw Marion naar Tietiesbaai gereden. Hier hebben we een schitterende wandeling langs de rotsige kust gemaakt.
’s Middags geluncht bij Afsaal Padstal, een knus restaurantje in the middle of nowhere. Bij Paternoster heb je een schitterend strand waar je ’s avonds bij restaurant Voorstrand heerlijke visgerechten kan nuttigen.

Het mooie van bed en breakfast gelegenheden is dat je mensen uit alle windstreken ontmoet: hier bv gasten uit Duitsland, Mauritius en wijzelf uit Nederland.
De volgende dag naar Springbok gereden: een forse etappe maar via Lamberts Bay en een prachtige onverharde weg de moeite waard.
In Paternoster ’s morgens het toeristenbureau bezocht om informatie over de omgeving te vragen. ’s Morgens het Joods museum in de synagoge bezocht. ’s Middags naar het Goecap park gereden waar we een wandeling over een droogstaande waterval hebben gemaakt. Vrijdag 6 september hebben we een tocht door het Namaqua park gemaakt. Heel veel gravelwegen waar we maar langzaam konden rijden maar uiteindelijk konden we bij Skillpad de beloofde bloemenvelden bewonderen.

De volgende dag zijn we van Springbok naar Yellow Aloe in Clanwilliam gereden. Dit plekje is een “oase” van rust. Hier hebben we de Sevilla trail gelopen: een schitterende wandeling langs bushman paintings gemaakt. De andere dag zijn we naar het plaatselijke museum (prachtige Zuid Afrikaanse quilts) , de oudste Zuid Afrikaanse schoenfabriek (Strassberger) en het rooibos teahouse (allerlei soorten rooibos thee te proeven) geweest. Ook hier in Clanwilliam weer een schitterende padstal (Velskoendraai).

Dinsdag 10 september zijn we van Clanwilliam naar Matjiesfontein gereden; een dorpje van enkele straten in Engelse Stijl. Koningin Victoria heeft ooit in dit hotel overnacht. ’s Middags een busritje door het dorp gemaakt met een Engelse dubbeldeksbus en daarna een pianoconcert in de pub. ’s Avonds in de grote eetzaal gegeten.
De volgende dag ’s morgens het museum bezocht en een relax dag gehad (beetje lezen en luieren).

Donderdag zijn we van Matjiesfontein langs Prince Albert naar Oudtshoorn gereden. Hier verbleven we bij Buffelsdrift in een luxe bungalow tent voorzien van (binnen) badkamer en (buiten) douche en gelegen aan een meertje waarin enkele nijlpaarden zwommen.

’s Avonds eten in het restaurant met open haard en schitterend zicht over het meer. Daarna terug naar de tent waar inmiddels de lichten waren aangedaan, de electrische dekens en de verwarming waren aangezet. (het was tijdens ons verblijf hier ’s nachts koud).De volgende morgen zijn we naar de Cango Caves geweest. Rondleiding van een uur in de mooie grotten gehad. Het kwam bij ons een stuk commerciëler over dan zeven jaar geleden. Na de lunch hebben we de Swartbergpas gereden: een speciale ervaring door het slechte wegdek en doordat er een bike trail werd gehouden: de mountainbikers reden ons links en rechts voorbij. Terug naar Oudtshoorn zijn we via Meiringskloof gereden. Zeven jaar geleden was hier een grote waterval: nu was het nog maar een klein stroompje. Afgelopen winter was er in de Swartbergen geen regen gevallen.Zaterdag 14 september zijn we naar Mosselbaai aan de Indische Oceaan gereden. Door de sterke wind woeste golven op de kust. Via George weer teruggereden naar Oudtshoorn.

De zondag hebben we een rustdag gehouden. Even in de omgeving gereden en verder op het terras van Buffelsdrift geluncht.

Maandag 16 september de reis van Oudtshoorn via Calitzdorp, Ladismith en Montagu naar Robertson via route 62.
Gastheer Luc adviseerde ons de volgende dag om naar Van Loveren Wineyard te gaan om daar een wandeling langs een riviertje en door de wijngaarden te maken. Door de warmte hebben we maar een gedeelte van de route gelopen en zijn na een uur weer omgedraaid. Was een mooie wandeling. Hierna in de tuin van Van Loveren een heerlijke lunch genoten. Daarna zijn we naar wijngaard Excelsior gereden voor een wijnproeverij.
Op woensdag zijn we naar Swellendam gereden. Hier het Drosdy museum bezocht. Dit museum geeft een goede beeld van de leefomstandigheden in de tijd dat de Nederlanders (VOC; 1750) de scepter zwaaiden in Zuid Afrika. Naar het zuiden gereden door eindeloze graanvelden. Swellendam is de graanschuur van Zuid Afrika. We zijn teruggekeerd richting Robertson via Malgas waar we de Breederivier met de nog enigste in Zuid Afrika op menskracht voortgetrokken trekschuit zijn overgestoken.

Op donderdag vertrokken we naar Hermanus. We zijn via Cape Agulhas, het zuidelijkste puntje van Zuid Afrika waar de Atlantische en Indische oceaan in elkaar overgaan, gereden. Prachtige natuur. Ook door Elim gereden. Dit is een dorpje van kleurig geschilderde huizen met rieten daken waar voornamelijk rietdekkers wonen. ’s Avonds in Hermanus een heerlijke visschotel gegeven bij Lemon & Butter.

Vrijdag 20 september hebben we de wandelschoenen aangetrokken en zijn langs het cliffpath bij Hermanus gaan wandelen. We hadden van andere gasten al vernomen dat er de vorige dag walvissen waren gezien. Na een wandeling van twee uur hebben we vanaf de kust voor de eerste keer walvissen, waaronder een moeder met kalf, gezien. Hierna terug gewandeld naar ons verblijf en ’s avonds mosselen gegeten bij restaurant Burgundy. Toen we naar het restaurant liepen hebben we vlak voor de kust weer walvissen gespot.
Zaterdag hebben we de auto gepakt en zijn naar het punt van het cliffpath gereden waar we de vorige dag gestopt waren. Wandelschoenen aan en verder lopen. Na enige tijd lopen zagen we enkele walvissen vlak onder de kust zwemmen. We zijn toen met de walvissen mee wel een kilometer terug gelopen langs de kust naar Hermanus: schitterende momenten.

Op zondag 22 september zijn we langs de kust van Hermanus via Betty’s Bay, Gordons Bay en Somserset West naar Stellenbosch gereden. Bij de kustroute had je links de oceaan en rechts het gebergte. Een schitterende route. In Stellenbosch hebben we bij Knorhoek gelogeerd. Een prachtig verblijf midden tussen wijngaarden. ’s Avonds in Knorhoek heerlijk gegeten.
Maandag zijn we naar Stellenbosch gereden en hebben we met een privé gids een wandeling door het centrum van Stellenbosch gemaakt. De gids voerde ons langs allerlei historische plekken en musea en vertelde ons over het ontstaan en de (vooral Nederlandse) historie van deze plaats. In de middag lekker gewinkeld.

Dinsdag 24 september hadden we een Bike & wine tour: op de mountainbike door de wijngaarden fietsen. ‘s Morgens werden we door de reisorganisatie op Knorhoek opgehaald en naar het beginpunt gebracht . Gids Aby wist veel te vertellen over de wijnteelt en omgeving. Toen we boven op een heuvel stonden konden we zowel de Tafelberg als False Bay zien: een schitterend gezicht. De fietstocht voerde ons van wijngaard Asara langs Lovane en Neetlingshof weer terug naar Asara. Bij alle drie een proeverij van heerlijke wijnen. Hierna weer keurig teruggebracht naar Knorhoek. Een zonnige en perfect georganiseerde dag.

Woensdag 25 september hadden we afgesproken met de reisleidster Tracy van onze vorige reis in Zuid Afrika. We hadden afgesproken bij Mooibergen Strawberry padstal. Een padstal waar allerlei Zuid Afrikaanse delicatessen te koop waren. Hiernaast een enorme wijnwinkel. Je kijkt je ogen uit. Hierna naar de woning van Tracy in Somerset West gereden. We hebben een heerlijk braai gehad in haar tuin. Een prachtige dag.

Donderdag 27 september is al weer de laatste dag in Zuid Afrika. ’s Morgens naar Franschoek gereden en de Franschoek pas gereden: prachtige uitzichten. Hierna zijn we naar wijngaard Boschendal geweest. Hier op alweer een schitterde wijngaard geluncht. Hierna (ivm de enorme hitte: 38 graden) op het gemak naar Capetown airport gereden en de auto ingeleverd. Inchecken en wachten tot we het vliegtuig in konden. Na een rustige vlucht de volgende morgen in Amsterdam geland. Auto ophalen en weer de Hollandse drukte in.

Samenvattend kunnen we stellen dat we vier schitterende weken hebben gehad. Overdag bijna altijd zonnig weer, vriendelijke en behulpzame mensen, mooie overnachtingsplaatsen, goed eten en heerlijke wijnen.
We hebben mooie routes met de auto gereden (buiten Kaapstad rustig en weinig verkeer), mooie wandelingen gemaakt en musea bezocht. Overal waar we kwamen kregen we tips waar we naar toe konden gaan.