X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Familie Landegge met grote kids actief op reis

Op de vakantiebeurs hebben we kennis gemaakt met Marianne van Rondreis op maat. We hadden zelf al een globaal reisplan gemaakt, met hoogtepunten die we in ieder geval wilden zien op onze reis naar Zuid-Afrika. Tijdens ons gesprek merkten we hoe enthousiast Marianne was en ze wilde graag met ons meedenken. Dit heeft geresulteerd in een prachtige reis. In tegenstelling tot wat iedereen doet, starten wij niet in Johannesburg, maar in Kaapstad. We hebben deze keuze speciaal gemaakt, omdat we zo eindigen met het echte Afrika, namelijk met de wilde dieren en een onvergetelijke herinnering aan SoWeTo. Wij kunnen nu we terug zijn in Holland deze route aan iedereen van harte aanbevelen.

We zullen ons eerst even voorstellen. Wij zijn een gezin met 3 zonen (leeftijd 16,14 en 12 jaar). We hebben al enige reiservaring, vooral in Zuid-oost Azië en Oceanië, maar zijn nog nooit op het Afrikaanse continent geweest. De vlucht met British Airways hebben we zelf geboekt, omdat deze als voordeel heeft dat ze een nachtvlucht hebben. Dit scheelt weer een reisdag!
Ons vertrek is precies in het weekeinde dat ook de opening van de Olympische Spelen is, dus we verwachten enige hectiek op Heathrow. Gelukkig bleek het ter plekke erg mee te vallen en hebben we relaxed onze aansluiting naar Kaapstad kunnen nemen. De volgende ochtend arriveerden we om 09:00 uur in Kaapstad. Daar werden we opgewacht door Youpie. Youpie was onze chauffeur, reisleider en vooral onze vraagbaak. Hij gaf ons een boek met alle vouchers voor onze overnachtingen en reisbeschrijving. Onderweg naar ons hotel heeft hij ons volop tips gegeven voor Kaapstad. Omdat het nog vroeg was en we de hele dag nog voor ons hadden hebben we, nadat we ons hadden ingecheckt, meteen de Hop on Hop off gepakt. Op deze manier hebben we meteen een mooi overzicht van Kaapstad gekregen. Na een paar uurtjes zijn we bij de V&A Waterfront uitgestapt en hebben daar heerlijk in het zonnetje op het terras gezeten met uitzicht op de Tafelberg. Dit is vakantie!

De volgende dag gaan we al vroeg op pad om Robbeneiland te bezoeken. Deze trip hadden we al ruim van te voren in Nederland geboekt omdat we hier heel erg graag naar toe wilden. Na een leuke boottocht komen we aan in de haven van Robbeneiland. We krijgen een rondleiding door de cellen door een ex gevangene. Wat wel jammer is, dat je niet de tijd krijgt om eens rustig door het cellenblok te lopen en de levensverhalen van de gevangenen te lezen die in iedere hing. Na de rondleiding door het cellencomplex worden we met een bus het eiland rond gereden. Tijdens deze rit wordt ook het verhaal van Robbeneiland als lepra kolonie vertelt. Het is allemaal zeer indrukwekkend en we zijn blij dat we het met eigen ogen hebben kunnen zien. We eindigen de dag ook weer aan de Waterfront. Heerlijk op een terrasje met live muziek. Wat wil een mens nog meer.
Op dag 3 worden we (te vroeg) gebeld dat de auto er al is. De medewerker van Budget Rent a Car showt ons alles van de auto en na de administratieve afhandelingen en een heerlijk ontbijt vertrekken we via de Chapman’s peak drive naar Kaap de Goede hoop.

Bij de Chapman’s peak drive hebben we een schitterend uitzicht over Houtbay en als we even stoppen bij een parkeerplaats zien we een grote school dolfijnen voor onze neus zwemmen in de baai! Onderweg stoppen we nog even bij enkele marktjes en bewonderen het aanbod. We besluiten echter niets te kopen omdat we nog 4 weken te gaan hebben. Eenmaal bij de Kaap aangekomen, gaan we met het treintje naar boven, en lopen daarna naar de vuurtoren, waar we genieten van het prachtige uitzicht. Via allerlei slingerpaadjes lopen we weer terug naar beneden. Van de beruchte Bavianen hebben we niets gemerkt. Beneden aangekomen pakken we de auto en vervolgen onze weg naar Kaap de Goede Hoop.
Langs de weg zien we 2 struisvogels vlak langs de kust lopen en een groep bavianen met kleintjes zit hier wel gemoedelijk langs de weg. Eenmaal bij de echte kaap maken we de meest gemaakte foto van Zuid-Afrika; bij het bord van de Kaap de Goede Hoop. We genieten even van de hoge golven en vervolgen al snel onze weg via Simons Town. Bij Simons Town heb je een pinguïn kolonie. Je kunt zelf klauteren op de rotsen en dan bevindt je je tussen de pinguïns. Toen wij er waren, waren er een heleboel kleintjes en het was erg grappig om ze van zo dichtbij te zien. Na een tijdje moeten we helaas weer verder en rijden via de Ou Kaapse Weg terug naar Kaapstad.

De vierde dag begint met helaas met regen. We hebben deze dag een dagje naar Stellenbosch gepland. In Stellenbosch is het een feest van herkenning met alle Oud Hollandse huisjes. We parkeren de auto in het centrum en brengen een bezoekje aan Ome Samie z’n winkel. Een echte Winkel van Sinkel met van alles en nog wat. Heerlijk om even te struinen. Via de Hollandse kerk en een leuk theehuis in Engelse stijl, rijden we door naar Solms Delta. Solms Delta is een wijnhuis, dat ooit door slaven is opgericht/overgenomen. Tegenwoordig zijn er een kleine negentig medewerkers. Alle medewerkers worden betaald uit een soort trustfonds. De helft van de winst van de verkoop van de wijn gaat in dit trustfonds en daar worden niet alleen de salarissen uit betaald, maar krijgen de mensen ook onderdak en kunnen ze naar school. We zijn onder de indruk van de geschiedenis die hier op billboards uitgestald staan. Natuurlijk gaan we ook deelnemen aan een proeverij. We genieten van een zestal heerlijke wijnen en besluiten een aantal flesjes mee te nemen om later deze reis nog eens van te genieten. Via de Franschhoek pas rijden we terug naar de snelweg en eind van de middag zijn we weer terug in Kaapstad. We besluiten onze laatste avond door te brengen bij één van de visrestaurants aan de Waterfront. Morgen verlaten we Kaapstad en rijden we door haar Hermanus.

Na het ontbijt vertrekken we op het gemak naar Hermanus. We rijden de kust route want we hopen stiekem toch misschien walvissen te zien want het is niet voor niets Walvissen Peak season. Halverwege de middag arriveren we in Hermanus. Wederom hebben we een schitterend hotel, meteen aan de baai! We zijn best behoorlijk verrast en benieuwd naar de rest van de hotels onderweg. We maken een wandeling langs de kustweg maar helaas spotten we geen walvis dichtbij (wel in de verte). We gaan verlaat lunchen en de eigenaresse verteld ons dat we naar de Kelders moeten rijden. Als de walvissen namelijk niet hier zijn, dan zijn ze daar! We pakken snel de auto want het is inmiddels al eind van de middag. Eenmaal bij de beach in de Kelders worden we beloond, vlak voor onze neus ligt een walvis te dobberen. Een toerist ter plaatse verteld dat hier elke morgen wel 10 tot 15 walvissen voor de kust liggen. Echt een goede tip dus! We genieten van een schitterende zonsondergang en in het schemer rijden we terug naar Hermanus. We gaan bijtijds slapen want morgenochtend gaan we op een Shark Breach tocht.

Om 05:00 uur staan we op. Helaas in het donker want alle verlichting is vannacht uitgevallen. Het hotel heeft al ontbijt pakketjes voor ons klaar gezet. We rijden in het donker naar Gansbaai waar we een tocht hebben geboekt bij Michael Rutzen (The Sharkman). We krijgen een heerlijk ontbijtje voorgeschoteld en we besluiten van de ontbijtpakketjes maar lunchpakketjes te maken. Om 07:00 uur worden we meegenomen naar de boot en bij zonsopkomst vertrekken we naar False Bay. In False Bay heb je Dyer Island. Bij Dyer Island leven heel erg veel zeehonden. De Great White Shark vindt dit een heerlijk hapje en komt dus ook in grote getale voor. We worden onderweg nog verrast met een walvis naast de boot.

Met een Dummie achter de boot, lokken we de haaien en al snel worden we beloond met een tweetal springende haaien. Na een tijdje gaat het anker en de kooi uit en worden we in Wet Suits gehesen. We zijn maar met z’n vieren in de kooi dus we hebben alle ruimte. Als we onderwater duiken zien we deze machtige beesten. Op een gegeven moment waren er wel 5 om de boot! Fantastisch! Genieten ten top! Na enige tijd werden we moe en hebben we aan boord nog even genoten van de koningen van de zee. Machtig, vooral voor de jongens een unieke ervaring. Terug op het vaste land genieten we nog even van een verse kop koffie en wat vers fruit en soep. We kopen de DVD die vanochtend gefilmd is.

Via een gravelroad rijden we naar Cape Agulhas, het meest zuidelijke puntje van Afrika, waar de Indische en Atlantische oceaan samen komen. We lunchen hier met een schitterend uitzicht op de mooie kust en golven. Na de lunch rijden we weer door naar Swellendam, waar we zullen overnachten op een Struisvogelboerderij. We zijn benieuwd waar we nu weer terecht gaan komen. Hoe verder we van de weg gaan des te meer twijfels krijgen we. Maar dan…zien we op de heuvel de boerderij staan midden tussen de gele lijnzaadvelden. In de verte zien we schapen en Struisvogels. Boven op de heuvel worden we hartelijk welkom geheten door Neels en Anne Lizé. Ze brengen ons naar ons huisje voor vannacht. Een schitterend Engels ogend huisje achter de boerderij gelegen. Het is heerlijk weer dus met een glaasje wijn genieten we van een fantastisch uitzicht het dal in. ’s Avonds schuiven we aan tafel in de boerderij. Anne Lizé heeft heerlijk gekookt en in gezelschap van een Schots gezin en een stel uit Nederland gebruiken we de maaltijd. Na de maaltijd drinken we nog een drankje bij de open haard waar Neels net nog onze Struis heeft gebakken. We kijken nog even naar de Olympische Spelen en Neels opent spontaan een fles champagne als Ranomi Kromowidjojo goud wint!

De volgende ochtend zijn we al weer vroeg uit de veren. Neels geeft namelijk ’s ochtends om 07:30 uur een rondleiding over het terrein. Achter de tractor wordt een soort Jan Plezier gehangen en met nog 2 extra gezinnen krijgen we een leuke informatieve rondleiding over het terrein. We sluiten het geheel af met een boerenontbijt met zelfgemaakt brood, kaas en diverse jam’s. Helaas moeten we na het ontbijt afscheid nemen van Neels en Anne Lize en hun voortreffelijke gastvrijheid. Vandaag rijden we door naar Oudsthoorn.

We rijden de kustroute want we willen een bezoekje brengen aan de VOC postboom in MosselBay. De VOC scheepslieden lieten hier in een ver verleden brieven achter voor hun familie. Deze werden dan meegenomen door scheepslieden die de andere kant opvoeren. Voordat we Oudsthoorn binnen rijden stoppen we nog even bij een Struisvogel showfarm. We hebben de jongens namelijk beloofd dat ze Struisvogel mochten rijden. De oudste mag helaas niet maar de jongste twee willen dit graag meemaken. We krijgen een rondleiding over de farm en uitleg over de verschillende struisvogels en we sluiten af met een rondje rijden op de volstruis. Eind van de middag zijn we in Oudsthoorn.

De volgende dag doen we rustig aan en brengen we alleen een bezoek aan het Cango Wildlife Center. We hadden aan de oudste beloofd dat je hier cheeta’s kon aaien. We krijgen weer een leuke rondleiding en sluiten af met het aaien van de beesten. De jongste 2 zonen zijn nog geen 16 jaar en moeten het dus doen met hele leuke live Maki’s, wat eigenlijk veel leuker is. Na Oudsthoorn vervolgen we onze weg naar de kust. We besluiten niet via de “snelle” snelweg te rijden maar dwars door de heuvels. Het is een schitterend maar hobbelige, kronkelige gravelpad.

Begin van de middag zijn we in Plettenberg Bay omdat we nog een walvistocht willen boeken. Helaas zit het vol voor vanmiddag maar morgenochtend is er nog ruimte, mist het weer het toelaat want er is storm verwacht. We rijden iets terug naar Knysna , onze slaapplaats van vannacht. ’s Avonds eten we een hapje in het oh zo rustige waterfront. De volgende dag staan we al vroeg op want de walvistocht gaat door! We moeten om 08:00 uur in Plettenberg Bay zijn. We worden in regenpakken gehesen en krijgen een zwemvest om.

Het is niet echt lekker weer maar de baai is kalm en daar gaat het om! Al snel zien we dicht bij de kust een moeder met kalf zwemmen en iets verderop zien we nog 2 walvissen. We varen door naar de andere kant van de baai waar tegen een rotswand wel duizenden zeehonden liggen. Helaas zien we geen walvis meer. Het weer is inmiddels omgeslagen zodat we snel terug naar land moeten. Het was een leuke tocht en weer hebben we walvissen van heel dicht bij kunnen aanschouwen. Na een verwarmend kopje koffie rijden we onze korte afstand van vandaag naar Tsitsikamma NP. Ondertussen is het flink gaan regenen en houdt vandaag niet meer op. In het Tsitsikamma hebben we een tweetal Oceanetta’s geboekt. We zitten dan ook echt dicht bij de zee, en wat een machtige zee! Schitterende hoge golven. In het Tsitsikamma NP. hebben we voor de volgende ochtend een Zipline Waterval tocht geboekt. Helaas regent het nog steeds maar we zijn van mening dat je van de watervallen toch nat wordt, dus we gaan toch! Het is een spectaculaire zipline tocht over meerdere watervallen. Intussen is het opgehouden met regenen en we rijden terug naar het Restcamp. Onderweg stoppen we nog even bij de Grote Boom, een boom van wel 50 meter hoog. Bij het restcamp drinken we wat in het restaurant en maken een wandeling naar de hangbruggen in de Rivermouth. Het is inmiddels al weer eind van de middag (time flies when you’re having fun) en dus is er van de watervalwandeling niets gekomen. De volgende ochtend maken we deze alsnog. De wandeling start vlak naast ons huisje. Het begint met een zandpad, vervolgens wordt het modder, takken, stenen, rotsen, rotsblokken. Al klauterend en glibberend (en het is inmiddels weer gaan regenen) lopen we in 1,5 uur de 3 kilometer naar de waterval en het moet gezegd worden. Hij is erg mooi. De jongens willen niet via de rotsblokken terug lopen, dus besluiten we via de heuvel en het bos terug naar boven te wandelen. Achteraf is deze route net zo zwaar (maar wel langer) als de heenweg. Na de wandeling trekken we droge kleren aan en rijden door naar onze volgende bestemming. We gaan naar het Addo Elephant Park.

Daar aangekomen hebben we een drietal huisjes op een rij en genietend van de zonsondergang met een glaasje wijn in de hand zien we de zebra’s aan ons voorbij gaan. Het eerste wild dat we zien en een voorbode van wat er allemaal nog komen gaat. We eten een hapje in het restaurant van het park en gaan daarna vroeg onder de wol. De volgende ochtend zijn we al weer vroeg uit de veren. We kopen een kaart van het park en gaan op weg voor onze eerste gamedrive. Eenmaal het hek gepasseerd worden we al direct verrast. Aan de rechterkant van de weg zien we een mega mannetjes olifant staan! Na het nemen van diverse foto’s gaan we voorzichtig verder. We nemen diverse routes door het park en zijn verrast door al het wild wat we zien! Helaas spotten we deze dag niet de Big 5 die hier voorkomt maar wel zien we zebra’s, kudu’s diverse vogels en natuurlijk heel veel olifanten! Ook zien we een aantal mestkevers, de opruimers van de Olifantenpoep. De hele dag spotten we veel wild en aan het einde van de middag komen we ook nog in een kudde olifanten terecht! In deze kudde waren heel veel kleintjes. We werden wel vanuit de bosjes begluurd door een hele grote papa of mama of we niets geks deden. De laatste kilometers moeten we best een beetje doorrijden want om 18:00 uur sluit het hek. Morgen verlaten we de EastCape en vliegen we naar Port Elizabeth om dezelfde dag nog door te rijden naar de Drakensbergen. Het inleveren van de auto en het ophalen van de nieuwe auto geeft geen problemen. Het gaat vloeiend en we zijn zelfs qua auto ge-upgrated naar een 9 persoonsbusje! Halverwege de middag zijn we weer op pad, best wel laat want we moeten nog 250 kilometer rijden. Helaas wordt het in Zuid-Afrika snel en vroeg donker. Het is ons helaas een beetje onduidelijk welke weg we naar Giants Castle moesten rijden. In het donker vinden we dan eindelijk de goede weg. Na het inchecken bij de main gate, moeten we nog 10 kilometer de berg oprijden voor we in het eigenlijke kamp zijn. We vinden ons huisje en gaan snel slapen want we zijn best wel moe van deze reisdag. Als we ’s ochtends wakker worden zijn we totaal verrast door het mooie uitzicht. Na een relaxed ontbijt kopen we bij de receptie kaartjes voor het bezoeken van de rotstekeningen. Het is een korte maar fantastische wandeling naar boven. Elk heel uur begint de rondleiding en we krijgen uitleg over de verschillende volkeren die hier geleefd hebben. Na de rondleiding lopen we via de beek terug en als we terug zijn in het kamp worden we verrast door een schoolklas welke les kreeg in de Zulu dansstijl. We krijgen een complete voorstelling van ongeveer 1,5 uur. We sluiten de dag af met een heerlijke braai in de tuin van het huis met een geweldig uitzicht over de bergen.

De volgende dag kunnen we via de snelweg snel naar St Lucia rijden echter de route beschrijving die we hebben, leidt ons dwars door het achterland en al snel zien we kralen met rieten rondavels, diverse marktjes, veel schoolkinderen en vooral spelende kinderen langs de weg. Het kost ons aanzienlijk meer reistijd maar we zijn blij dat we zo gereden zijn. Eind van de middag zijn we in St Lucia. Wederom een mooie Bed & Breakfast. St. Lucia is een echt toeristisch dorpje met een heleboel touroperators en restaurantjes. Voor morgen hebben we een boottocht geboekt naar de Nijlpaarden en krokodillen. Om 10:00 uur de volgende ochtend staan we paraat bij de boten voor de tocht. Aan boord is nog maar één ander gezin dus we hebben alle ruimte. De schipper vertelt veel over de nijlpaarden en de krokodillen, we worden dan ook getrakteerd op hele groepen met nijlpaarden bij elkaar jong en oud. Ook zien we een diversiteit aan verschillende vogels onderweg. Er wordt zelfs een buffel gespot aan de oever.

In de middag rijden we zelf naar Cape Vidal. Cape Vidal is het enige strand in deze omgeving waar je zelf mag zwemmen. Het was heerlijk weer en aan het strand was bijna niemand anders te vinden. Heerlijk genietend van het uitzicht zagen we in de oceaan regelmatig water omhoog spuiten wat betekend dat er walvissen langs zwommen. Na een heerlijk relaxed middagje gaan we vroeg naar bed want morgen vroeg rijden we via Hluhluwe NP naar Swaziland. Om 07:00 uur de volgende morgen staan we aan het hek van het NP. We kopen een routekaart en besluiten na kort overleg welke rondjes we af zullen gaan leggen deze ochtend. Meteen is het raak en zien we diverse giraffen, neushoorns, buffels en nog veel meer wild. We weten dat de Big 5 hier leven dus we hebben goede hoop dat we ze spotten. Maar helaas we zien super veel beesten maar de leeuw en het jachtluipaard hebben we nog niet gespot. We hebben goede hoop voor het Krugerpark.

Net na de middag rijden we door naar Swaziland. Bij de grens verwachten we een heleboel gedoe en trekken er dan ook ruimde tijd voor uit. Het valt echter heel erg mee. Het enige wat onduidelijk is, is dat we vergeten zijn tol te betalen en dat we weer terug de rij in moeten om dit te regelen, ook dit is zo gebeurd. We rijden dan ook al snel door naar de hoofdstad en doordat de wegen niet zo goed zijn aangegeven rijden we een stukje verkeerd, met handen en voetenwerk zitten we al snel op de juiste weg. Eenmaal bij het Milwane NP aangekomen blijkt dat we 2 rondavels hebben net huisjes net buiten het hoofdkamp. Wederom zijn we weer verrast door de unieke locatie! We hebben het uitzicht op de vallei en in de verte lopen de zebra’s, wildebeesten, kudu’s en nog veel meer. We moeten ’s avonds wel met de auto naar het restaurant in het Hoofdkamp omdat in het meer bij het begin van het park nijlpaarden leven en die nog wel eens een kijkje kunnen komen nemen.
De volgende ochtend rijden we naar een Cultural Village waar we uitleg krijgen over het wel en wee in een historisch Swazidorp. We mogen een kijkje nemen in een echte Beehive en bij oma kopen we nog enkele souveniers. Na de rondleiding lopen we met onze gids de berg af naar een waterval. We sluiten de middag af met een schitterende zang en dansvoorstelling van de inwoners van het Cultural Village. Helaas moeten we ook deze plek weer na 2 nachten verlaten en gaan we weer terug naar Zuid-Afrika. Onderweg naar de grenspost maken we nog een tussenstop bij Ngwenyaglass. In deze fabriek wordt al het glasafval van Swaziland verwerkt in prachtige glazen voorwerpen. Al het glaswerk wat je in de souvenirs winkels tegenkomt is van deze fabriek. We rijden hierna door naar de grens en ook deze grenspost passeren we weer vlekkeloos. We hoeven niet eens het crossborder formulier van Budget Rent a Car te laten zien.

Eind van de middag arriveren we in Hazyview net buiten het Krugerpark. We worden hartelijk welkom geheten door de eigenaresse en we hebben 2 heerlijke huisjes in de mooie tuin. We gaan deze avond eten bij de Happy Hippo een leuk restaurant aan de rivier waar we als we geluk hebben de nijlpaarden kunnen zien. Helaas geen nijlpaarden, maar het was wel erg gezellig. De volgende morgen tijdens het ontbijt hebben we een leuk gesprek met Christie de eigenaresse van het huis. Ze legt ons veel uit over de gebruiken en gewoontes van de Zuid-Afrikanen. Hierna vertrekken we richting het Kruger Park.

We hebben dichtbij een toegangspoort maar we rijden naar de Paul Kruger gate omdat we dan niets noordelijk het park in kunnen want we verwachten dat we het zuidelijke deel van het Kruger Park wel redelijk uit kunnen pluizen. We rijden de rest van de dag rond en genieten wederom van al het wild. We moeten ons nog haasten om op tijd bij de uitgang te zijn. Maar vlak bij de poort zien we langs de kant, als toetje op al het wild wat we vandaag hebben gezien, een mannetje en vrouwtje Hyena met een pasgeboren kleintje! We vervolgen onze weg en vlak bij de uitgang zien we tot onze verbazing een politieauto met een lasergun staan. Ook hier wordt snelheid gemeten! In het donker rijden we terug naar Hazyview.

De volgende dag gaan we weer verkassen, we slapen de komende 2 nachten in Pretoriuskop in het Krugerpark. De ochtend benutten we om nog lekker een paar kilometer te rijden in het park, de middag (het is toch te warm) besluiten we lekker relaxed te doen want morgenochtend vroeg hebben we een gamedrive geboekt. Als het nog donker is de volgende dag om 05:00 uur moeten we ons melden bij de ranger. Hij vertelt ons over de gamedrive en geeft ons voor de zekerheid nog wat extra dekens, want het zal best wel koud zijn. Onze jongste zoon krijgt een schijnwerper om dieren te spotten. In stilte hopen we vanmorgen eindelijk de leeuw en het jachtluipaard te kunnen spotten. In het licht van de schijnwerper zien we heel veel ogen oplichten, maar helaas niet die van de leeuw en luipaard. Halverwege de ochtend zijn we terug en na ons eerst te hebben opgewarmd rijden we nogmaals het park in. Het blijft een fantastische belevenis, waar we geen genoeg van kunnen krijgen. We sluiten de dag af met een heerlijke braai.

De volgende morgen vertrekken we al vroeg naar het noorden, want we vandaag gaan we de waterval en panorama route rijden en de routebeschrijving heeft aangegeven dat we hier genoeg tijd voor uit moeten trekken dus dat nemen we maar aan. Christie van het guesthouse heeft gezegd dat we in ieder geval 3 watervallen moeten bezoeken, de Bridal Veil, De MacMac Falls en de Lone Creek. Stuk voor stuk onwijs mooi maar na 3 watervallen hebben we het wel gezien. We rijden door na Graskop en daar begint het mooiste stukje van vandaag. Via de N 532 rijden we allereerst naar de Pinnacle. Een rots midden in een schitterende vallei. We wandelen langs de wandelpaden en genieten van het uitzicht. Via God’s Window (ook al zo mooi) rijden we naar de Potholes. Bij de Potholes heeft de rivier meerdere gaten uitgesleten en heb je prachtige watervalletjes, poeltjes etc.

We genieten maar beseffen ook dat we nog een stuk moeten rijden vandaag. Via de 3 rondavels rijden we dan naar onze eindbestemming van vandaag. Helaas hebben we ons weer vergist in de tijd en komen we weer in het donker aan bij onze bestemming. We hebben enige moeite om de bestemming te vinden omdat hij aan een afgesloten weg ligt en de bewaking ons er niet door wil laten. We laten ons niet kisten en na een telefoontje naar de Marc’s Treehouse worden we opgehaald op het punt waar we eerst niet door mochten. Vannacht slapen we in een echte boomhut. ’s Nachts hoor ik allerlei gesnuif en gestamp langs de hut. Ik durf eigenlijk niet te kijken wat het voor dieren het zijn geweest. Al vroeg verlaten we de accommodatie omdat je niet alleen door het reserve uit mag rijden en dus moeten we om 08:00 uur al mee met de gamedrives. Voor de laatste keer rijden we het Krugerpark in, al snel worden we verrast door een drietal vrouwtjes leeuwen en later nog één mannetjes leeuw. In één ochtend zien we 4 van de Big 5..Nu die laatste nog….Helaas, deze hebben we niet gezien.
Begin van de middag gaan we naar het Timbavati Resort waar we nog een heerlijk middagje besteden. (later bleek dat er een jachtluipaard tot vlak voor de poort was gelopen). De volgende dag rijden we op ons gemak naar Pretoria. Vanmiddag willen we nog een bezoekje brengen aan het Voortrekkersmonument. Zonder een goede kaart en navigatie kunnen we het helaas niet vinden en besluiten we dit morgenochtend te bezoeken. Met de goede kaart hebben we het de volgende dag snel gevonden. We lopen een rondje en bekijken de geschiedenis van deze Hollandse voortrekkers. Na het monument rijden we door naar het Apartheidsmuseum. We krijgen kaartjes voor de blankie en voor de nieblankie ingang, een groot belangrijk museum voor de Zuid Afrikaanse geschiedenis en wat ontzettend indrukwekkend en onvoorstelbaar dat deze verschrikkelijke geschiedenis echt plaats heeft gevonden. Eind van de middag rijden we naar ons laatste hotel van deze reis. Morgen gaan we ter afsluiting een fietstocht maken door Soweto en dan moeten we helaas naar Nederland terug.
Op de laatste dag worden we opgehaald voor een fietstocht door Soweto. Op de fiets rijden we langs het huis van Mandela, Bishop Tutu, Winnie Mandela en brengen we een bezoek aan de hostel, waar veel gezinnen op elkaar wonen. Iedereen lacht en is blij, wat zijn wij blij met dit bezoek. We voelen ons zeer welkom. Eind van de middag nemen we met pijn in ons hart afscheid, want begin van de avond vliegen we naar Nederland. Met een goede aansluiting in Londen zijn we 14 uur later weer terug op Nederlandse bodem. Wat een geweldig land.

Dag mooi Suid Afrika, Baie Dankie!

Dit geldt natuurlijk ook voor Marianne en Rondreis op Maat. Zij heeft er mede voor gezorgd dat deze reis voor ons een onvergetelijke ervaring is geworden. Wij kunnen iedereen aanraden om met Marianne mee te reizen door het prachtige Zuid-Afrika.

Als jullie ons volledige verslag willen lezen, onze website is www.landegge.wanamove.nl (klik op de vlag van Zuid-Afrika)