Cees & Ineke Vreugdenhil op malaria-vrije rondreis

• Samen uw rondreis ontwerpen

Cees & Ineke Vreugdenhil op malaria-vrije rondreis

Hoi Marjan,

Onze rondreis Zuid-Afrika ligt al weer wat weken achter ons maar we denken nog dagelijks met heimwee terug aan die heerlijke tijd.
De grondige en goede voorbereiding samen met jou heeft onze vakantie tot een geweldige ervaring gemaakt. Om nog maar even wat punten van ons verlanglijstje vooraf te noemen; malaria-vrij, afwisseling in soort accommodatie en omgeving, veel zien en toch vakantietempo aanhouden. Dat was best een uitdaging, er is immers zo veel te zien en te beleven in dit prachtige land dat zelfs 4 weken vakantie niet voldoende is om alles te doen en zien wat je wilt.

We hebben het samenstellen van de reis samen met jou als grote voorpret ervaren en hadden vanaf het begin volledig vertrouwen in je kennis, ervaring en suggesties. Dit bleek wel toen we, op medisch aanraden, toch voor een malaria vrije route kozen en hierdoor Kruger en St. Lucia van het programma zagen verdwijnen. De route die we nu gedaan hebben heeft ons een compleet beeld van Zuid-Afrika gegeven wat we anders niet hadden ervaren.

Om wat hoogtepunten van de reis te noemen: Pilanesberg waar we in Ivory Tree verbleven; wat een geweldig onderkomen, hadden deze dagen een vast groepje in de jeep met eigen ranger die ons kennis heeft laten maken met het wild en kraterlandschap. Via Golden Gate, prachtig park was voor ons doorgangsroute maar zouden hier wel langer willen blijven, naar Drakensbergen waar we de excursie naar Sani-Pass hadden. Dit was een supergoede zet want zelf hadden we dit misschien niet snel bedacht, zeker niet als je ergens maar kort bent en zo zie je meer van de omgeving bovendien is de Sani-Pass niet met je huurauto te doen! Ook hier heeft onze gids veel verteld, o.a. over de cultuur van Lesotho en Zuid-Afrika.

Na Drakensbergen zijn we via Midlands Meander teruggereden richting Golden Gate. Vanuit Winterton hebben we een wandeling gemaakt in Royal Natal Park en later nog rondgereden bij Spioenkop, beide prachtige gebieden rond het verder rustige Winterton.

Na dit zuidelijke deel reden we via Aliwal North naar Graaff Reinet. Dit waren echt kilometervreters, lange uitgestrekte wegen waar geen eind aan leek te komen. In de buurt van GR logeerden we op een schapenfarm wat weer een heel andere ervaring was, midden in de warme Karoo, prachtige sterrenhemel ’s nachts en op de schapen na volledig stil. Heerlijk ook dat we daar ’s avonds konden eten, het is veel fijner om bij de accommodatie te kunnen eten dan nog in het donker op pad te moeten.

Op andere vakantiebestemmingen gaan we graag in de avond nog ergens naartoe maar dat is hier niet gebruikelijk en niet handig, we hadden het hier al over gehad bij het plannen van de reis en in praktijk is het inderdaad beter om lekker op je stek te kunnen blijven. De Karoo is zo anders dan de Drakensbergen en ook niet te vergelijken met de omgeving van J’burg, halverwege de vakantie hadden we dus al het gevoel dat we al meer dan 1 land hadden gezien!

Na GR zijn we naar Addo gegaan en onderweg hebben we een cheetah farm bezocht waar we zelfs een cheetah konden aaien. Bijzondere ervaring, we hadden niet gedacht dit zo leuk te vinden. Chrislin B&B in Addo was onze volgende stop en weer zo anders dan de vorige accommodaties: een eigen huisje in een citrusgaard! Heerlijke bloesemgeuren verwelkomden ons en we hebben genoten van ons verblijf daar; ontzettend aardige mensen en ’s avonds heerlijk gegeten, echt meer dan goed.

Uiteraard hebben we in Addo ook het park bezocht en veel olifanten gezien, als we de foto’s terugkijken lijkt het zo ver weg dat we achter het stuur zaten terwijl er een olifant rechts overstak… Het modderbad van de buffels was trouwens ook geweldig om te zien, we keken onze ogen uit. Na Addo zijn we naar Knysna gegaan, de hike op Robberg bij Plettenberg was daar onvergetelijk. Uniek en nergens mee te vergelijken.

Of het allemaal nog niet mooi genoeg was kwamen we aan bij Buffelsdrift in Oudtshoorn, gekscherend hadden we het vooraf over ‘glamping’ gehad maar dan zouden we deze tenten tekort doen. Niet snel zullen we vergeten dat we na een heerlijk diner bij de open haard langs het meer met nijlpaarden terugkwamen in onze tent waar de lampjes en elektrische deken al aan waren!
’s Morgens met een ranger op pad hebben we o.a. een groepje giraffen en nijlpaard van dichtbij gezien.

Verder hebben we in Hermanus walvissen gezien, heel dichtbij vanaf de boot maar ook verschillende vanaf de kust. Na de zee gingen we naar de wijnvelden van Stellenbosch, weer een heel ander landschap en tot nu toe voor ons alleen bekend van de etiketten van wijnfles. In Stellenbosch is het leuk rondkijken naar de mooie geveltjes, leuke winkels en op tijd afgewisseld met een lekker wijntje of iets te eten op een terras of in een gezellig restaurantje. Erg sfeervol.

Afsluitend verbleven we in Kaapstad in Floreal House, ook hier vonden we het -bijna- jammer dat we overdag zo veel weg waren want de lounge voor de gasten was zo ruim en gezellig dat het eigenlijk zonde is deze niet te gebruiken. Op de tweede dag van ons verblijf was het tafelkleed ’s morgens van de Tafelberg en konden we naar boven. Ook hier weer fantastisch om in het echt te ervaren hoe het is om op deze plek te zijn, we hadden er al zoveel beelden van gezien maar in het echt is het nog gaver. De wandeling met gids in BoKaap was erg leuk, het bezoek aan Cape Point niet te vergeten en nog zo heel veel meer…

We hebben een ge-wel-di-ge vakantie gehad en hopen in de nabije toekomst terug te kunnen naar dit mooie en gastvrije land!

Baie dankie Marjan, we zijn heel tevreden over de boeking via jouw bureau en raden iedereen met reisverzoeken ‘ op maat’ aan dit via Rondreisopmaat te doen!
PS Ook hartelijke groeten aan het team in Zuid-Afrika, voor de ontvangst op het vliegveld, het voorbereiden van de informatie, enz. enz.