X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

Wat een prachtig land!

We zijn nu ruim een week terug van onze reis naar Zuid Afrika en genieten van onze herinneringen en natuurlijk de prachtige foto”s die we gemaakt hebben.

Laat ik beginnen met jullie te bedanken voor het organiseren van een prachtige reis gedurende ruim 2 weken door Zuid-Afrika.

Na een 11 uur durende vlucht naar Johannesburg, werden we netjes vervoerd naar ons eerste overnachtingsadres aan de rand van Johannesburg. Blij dat we niet in de late avond meteen met eigen auto op pad moesten. De volgende ochtend was de meet en greet  en werd de auto geleverd waarmee we de eerste week rondgetourd hebben. Van Johannesburg ging het naar Hazyview, waar we al een deel van de panoramaroute gereden hebben en afgeweken zijn van de opgegeven route over de snelweg. (Tip van de man van de meet en greet!!). Prachtig!  De auto (Toyota RAV 4) was een automaat (zo prettig, als je in het begin je aandacht nodig hebt om links te rijden). De auto was ruim genoeg en hartstikke comfortabel om 4 volwassen personen, 3 grote en 1 kleine koffer te vervoeren.

De eerst locatie waar we verbleven was een Idylische locatie met een prachtige tuin (Jacaranda, bloeiende ananasplanten), 6 mooie comfortabele ruime huisjes met gevulde koelkast en met ’s avonds zicht vanaf het terras op de ondergaande zon.

De volgende ochtend de panoramaroute gereden (hoogtepunt 3 rondavels). Als gevolg van de droogte zijn de watervallen wat minder spectaculair dan normaal.

Vervolgens zijn we naar een kleinschalig kampement gereisd, mooi gelegen aan een vennetje in een privépark grenzend aan het Kruger. We hadden een onderkomen een kilometer verwijderd van het tentenkamp(ca.7 tenten voor 2 personen) in een luxueus landgoedachtig onderkomen, bestaande uit 3 losse romantische huizen  met een groot terras met ligbedden, een soort whirlpool en met prachtig zicht op het park, waar griffen en zebra’s rondlopen. Beleving alsof ze in je achtertuin lopen.  Wat  een gastvrijheid en romantisch tafelen ’s avonds bij het kampvuur met overal lampionnen, mooi opgemaakte tafels. Het personeel deed alles om het je naar de zin te maken, zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn en ze kookten heerlijk voor ons kortom echt verwennerij  ….

De eerste gamedrive was meteen spectaculair (Luipaard, 2 neushoorns, 18 leeuwen op jacht naar een buffel…). De combinatie van gamedrives met bushwalks onder leiding van Mathew uit Durban was fijn. Wandelen in de bush (oog in oog met zebra’s, giraffen en impala’s) is een  heel andere beleving dan in een jeep een gamedrive meemaken. In het begin ben je wat gespannen, maar al gauw voel je je thuis tussen de dieren en de dieren zijn ook aan jou gewend.

Daarna doorgereisd naar Satarakamp gelegen in het Krugerpark. De overgang van het kleinschalige privé park naar het drukke grote Satarakamp was wel even wennen. Satara is een wat ouder park met brutale aapjes die rondlopen en zelfs op je komen zitten. Het gevolg van voeren door toeristen. Niet doen! Ook dit park heeft een mooie ligging met zicht op de dieren in het Kruger.

Ook hier een mooie Bushwalk gemaakt, waarbij de gidsen echt gemotiveerd zijn om jouw een unieke ontmoeting met het wild te laten beleven.  De sporen van een leeuw zijn gevolgd en de leeuw hebben we uiteindelijk ook gespot. Mooi en spannend.

Onderweg van Satara naar Pretoriuskop hebben we met onze RAV4 een eigen gamedrive gehouden. Daarvoor hoefden we niet  van de verharde weg af.  Veel dieren op en langs de verharde weg, zelfs een luipaard met zijn prooi(een impala) in een boom gespot.

Na nog een overnachting in Pretoriuskop met ’s avonds nog een nightdrive zijn we doorgereisd naar het vliegveld in Nelspruit. De tussenvlucht van Nelspruit via Johannesburg naar Port Elisabeth verliep voorspoedig. Op het vliegveld in Port Elisabeth wederom bij Bidvest een Toyota RAV4, joepie!! opgepikt en daarvandaan een week in het zuiden rondgereden.  Vanuit Port Elisabeth via de tuinroute naar Knysna. Wat rijd je door een prachtig landschap, met regelmatig zicht op zee.  In oktober is het voorjaar in Zuid-Afrika. Onderweg volop bloeiende Proteas en andere bloeiende planten, struiken en bomen gezien.

Aangekomen in Knysna wederom een mooi onderkomen heerlijk ontbijt en een prachtige kust met hele mooie uitzicht punten, even relaxen en wat bijkomen bij het zwembad, want het was best inspannend alle indrukken en een redelijk vol programma in het noorden. Vervolgens naar Hermanus waar we in een heel mooie sfeervolle B&B terecht kwamen en waar ze ons gelijk melde dat er veel walvissen voor de kust lagen. Dus wij er gelijk naar toe gelopen en inderdaad hoor vlak voor de kust die enorme beesten prachtig om te zien. Ook de volgende morgen na het ontbijt weer naar de kust en ja hoor ze waren er weer.  Een stukje gewandeld daar veel mooie bloemen gezien enz.

Op advies van de eigenaar van de B&B een andere route gereden naar Kaapstad om vervolgens nog langs Betty’s Bay te gaan waar een grote pinguïn kolonie zit. Echt prachtig om dit nog even mee te pikken en bij de pinguïns leven ook nog een soort grote marmot, de Kaapse klipdas ofwel de Dassies.

Vervolgens verder gereden naar Kaapstad waar op een gegeven moment links van de snelweg de kilometers lange township te zien waren, daar waren we wel van onder de indruk.  Wat een armoede tegenover zoveel rijkdom in en om Kaapstad.

Wederom een mooi onderkomen met uitzicht op de Oceaan aan de voorkant en een golfbaan/park aan de achterkant, waar we de volgende dag de hop on hop af bus hebben gepakt om de hoogtepunten in Kaapstad te zien. We wilden de Tafelberg op met de kabelbaan, maar dat lukte niet vanwege de wind en s’middags zouden we naar Robbeneiland. Ook dat ging niet door omdat er teveel wind stond erg jammer. Toen in Kaapstad rond geslenterd waterfront enz. ook gezellig, mooi weer, terrasje, wat souvenirs gekocht en ook in de haven nog zeerobben gezien.

Na 3 dagen Kaapstad was het wel weer fijn om de rust op te zoeken in het wijngebied rondom Stellenbosch. We hadden ook daar weer een superonderkomen. Natuurlijk in de middag nog even een wijnproeverij gedaan en ’s avonds op het terras heerlijk gegeten.

De laatste dag was het warm en hebben we doorgebracht aan het zwembad. Aan het eind van de middag zijn we met onze RAV naar vliegveld Kaapstad gereden. Daarvandaan met KLM teruggevlogen naar Amsterdam.

Mede dankzij jullie is dit een onvergetelijke reis geworden. Wat een prachtig land! We gaan hier zeker nog een keer terugkomen.

Groeten familie van de Scheur.