X

• Samen uw rondreis ontwerpen

Apart om met je eigen auto tussen de dieren te rijden

Beste Marjan en Ping,

Allereerst wil ik aangeven dat wij een fantastische rondreis hebben gehad.
Helaas hadden we een valse start, een vertraging van het vliegtuig van Schiphol naar London, waardoor we maar een half uur overstaptijd hadden in plaats van anderhalf uur op Heathrow. Mede hierdoor misten we een koffer op OR Tambo in Johannesburg. Dit gaf het nodige oponthoud, maar na de meet and greet (prima geregeld) werden we keurig in het Uxolo Guesthouse afgeleverd. Een vriendelijk guesthouse, waar wij een prima kamer hadden.

De Soweto Apartheid Combo was heel indrukwekkend, leuke gidsen, heerlijke lunch en het apartheidsmuseum maakte grote indruk.
In het Glen Reenen Rest Camp was het het koudst tijdens de vakantie, maar er lagen elektrische dekens in een aantal bedden en de kinderen hebben er een prachtige vroege ochtend trail gemaakt.
In het Royal Natal kwamen we daardoor wat later aan en bemerkten wij dat er voor wat boodschappen en een restaurantje best wel een stuk gereden moest worden naar Bergville. Deze plaats was omschreven als pittoresk, maar wij arriveerden daar tegen sluitingstijd van de winkels en het kwam bij ons dreigend en crimineel over. Op de terugweg wel een prima restaurant gevonden, maar wij moesten daarna wel weer in het stikdonker het bergweggetje op hobbelen (Opm.: een toegevoegde kleine opmerking hierover bij de route naar het camp zou verhelderend werken). De volgende morgen was voor mij één van de hoogtepunten, want toen hebben we met z’n zessen een trail gemaakt naar de watervallen. Een hele overwinning na een zware rug operatie van 3 jaar terug.

Vandaar een redelijk lange rit naar Umhlanga, waar we in een heel vriendelijk guesthouse verbleven en ’s avonds in het centrum heerlijk hebben gegeten. In het restaurant hangt zelfs een hele grote foto van een heel oud restaurant met Texel lamb op het menu (Opm. 1: Misschien kunnen jullie bij mensen die in de toekomst dezelfde route via de N3 volgen, adviseren om een deel van de R103 tussen Mooi Rivier en Howick te volgen, zodat ze de “Site of Nelson Mandela’s arrest” kunnen bezoeken. Opm. 2: Bij het Gateway Shopping Centrum wordt aan de weg gewerkt, een nieuwe fly-over, waardoor we, omdat het slecht was aangegeven, verkeerd reden en moesten zoeken naar het goede adres. Gelukkig kon Google Maps ons helpen).
Vanuit Umhlanga naar Saint Lucia, het verblijf in Forest Villas was prima. De boottocht langs de hippo’s en de game drive ’s morgens waren heel geslaagd. Ook al bleek deze game drive heel wat commerciëler te zijn dan de latere drive in Gomo Gomo. Het was onze eerste kennismaking met een olifant zo dichtbij en onze gids was hilarisch. Een heerlijk ontspannen verblijf in Saint Lucia met ook nog zwemmen in de Indisch oceaan bij Cape Vidal en een bezoek aan een krokodillen park (eventueel toevoegen bij latere beschrijvingen). (Opm.: Vermeld in de routebeschrijving echt de weg R618 richting Saint Lucia te volgen, de afslag missen is daar aanwezig).

Vandaar naar Royal Thonga Safari Lodge. Ook daar naartoe namen de te rijden kilometers weer veel tijd in beslag. Het park en de verblijven zien er prachtig uit (echt safari), maar er werd nog volop verbouwd. We konden helaas niet meer lunchen, ondanks dat het pas 13.15 uur was. Bij het zwembad was er sprake van een wespenplaag en ook al zouden ze niet steken, lekker zwemmen was daardoor niet echt mogelijk. Twee van de huisjes lagen naast elkaar en het derde huisje lag een stuk verder. Dit huisje kon niet veranderd worden, ook al waren wij de enige gasten. ’s Avonds om 9 uur ging het aggregaat, dus ook het licht uit en was er ook geen vervangende lichtbron (lampen op batterijen) in de huisjes aanwezig. Het was aarde donker, douches waren steeds koud. Kortom, ons minste verblijf. De ranger, een bevlogen jongen, die ons veel vertelde tijdens de game drive, maakte heel veel goed. Bij het vertrek werd ons aangegeven dat we de helft van de kosten van de appartementen nog moesten betalen, ruim 4000 Rand. Terwijl de voucher al aan hen was afgegeven. Dit hebben we niet gedaan en uiteindelijk gingen ze hiermee akkoord.
Het Mvubu Falls Hotel was wel een ouder hotel, maar goed onderhouden en met een heel vriendelijke eigenaresse, die ons verwees naar een Zuid Afrikaans restaurantje. Die dag regende het en was het koud, maar wel een leuk, vriendelijk verblijf. Het biken in Mlilwane Wildlife Sanctuary was te zwaar voor mij, omdat de fietsen van heel slechte kwaliteit waren. De kinderen hebben daar nog een paard rijtocht gemaakt. Het optreden van de Swaziland dansers maakte ons bezoek compleet..

In Nelspruit hadden wij een heerlijk verblijf in de prachtige, luxe appartementen van het La Roca Guest House. De volgende dag hebben wij al een gedeelte van de panorama route gemaakt, omdat wij daar echt de tijd voor wilden nemen. Prachtige vergezichten en imposante natuur.
Ons volgende verblijf was Hannah Game Lodge en voor ons toch wel een hoogtepunt. Zeer vriendelijke ontvangst. ‘s Middags waren we de enigen op de veranda van het hoofdverblijf en zagen passerende giraffen (Jesse heeft daarvan prachtige opnames met zijn drone gemaakt), een kudde buffels, struisvogels, enz. Het was een totaalbeleving. ’s Avonds heel gezellig diner, heel vriendelijk personeel, kortom een toplocatie.

Vandaar naar het Gomo Gomo Game Reserve met chalets aan een drinkplaats van het wild. Vriendelijke ontvangst met een lunch. Het is een klein park met een heel sfeervolle lounge en sfeervolle huisjes. De totaalbeleving was hier het verst doorgevoerd. Game drive op zoek naar onder andere het luipaard, diner in een kraal met haardvuur en kaarslicht. De volgende ochtend weer een drive met dezelfde driver en ontmoeting met andere dieren, zoals de hyena. Het was echt een “beleving”.

De reis naar het Shingwedzi Rest Camp in het Krugerpark was enigszins teleurstellend, omdat die door de afstand vrij lang duurde. Wel heel apart dat je met je eigen vervoer tussen alle dieren rijdt. Het wild dat we zagen hadden we echter al gezien. Tot onze verbazing was er toch een kleine supermarkt en zelfs een restaurant, terwijl jullie juist erop hadden gewezen dat het zelfvoorzienend was. Het park op zich was prima en wij hadden er ook wel 2 nachten willen verblijven, maar dit verblijf hadden we graag in het begin van onze reis gehad.

Ons laatste verblijf was Granny Dot’s Country Spot. Omdat wij mijn man zijn verjaardag wilden vieren, hadden wij gezien dat Tzaneen een redelijke grote plaats was, dus daar zouden we gaan eten om ook de vakantie te besluiten. Maar de laatste kilometers waren zo intensief en langzaam, dat het ’s avonds in het donker niet te doen was. Gelukkig had Granny Dot hierop gerekend en voor ons gekookt. Het was een allerhartelijkst, ouder stel, maar een ontzettend verouderd guesthouse (ze stoppen in december). Door hun hartelijkheid, later werd het nog hilarisch, is het uiteindelijk toch een gezellig besluit geworden, maar dit was het minste verblijf. Het uitzicht was wel overweldigend.

Nadat Jesse zijn drone had gedemonstreerd (in het dorp was al gehoord dat er bijzonder gasten waren), reden we naar OR Tambo en waren we de volgende dag met een bijzondere, rijke ervaring weer terug in Nederland. Mede dank daarvoor.

Kleine puntjes van kritiek waren enige beschrijvingen van de route. Het zou fijn zijn als de duur en de wegcondities van de bergweggetjes ook zouden worden genoemd. Het laatste guesthouse zou ik niet meer aanbevelen en het Royal Thonga even kritisch benaderen.Onze hoogtepunten: – – –– — fietstour door Soweto – Trail in Golden Gate park – game drive in Saint Lucia.
Ik hoop dat ik jullie voldoende informatie heb gegeven en zal zeker jullie noemen bij toekomstige Afrika-gangers. Nogmaals hartelijk dank voor het samenstellen van deze bijzonder reis.