X

• Contact >
  • Samen uw rondreis ontwerpen

50-jarige huwelijksreis-familiereis familie Weijkamp

Begin 2012 wordt het idee geboren om met de hele familie ter ere van het 50-jarig huwelijk van onze ouders met alle kinderen en kleinkinderen naar het land te gaan waar onze moeder als jonge vrouw vier jaar heeft gewoond. Alhoewel we familie in Zuid Afrika hebben wonen, weten we dat de gastvrijheid van de Afrikaners grenzeloos is en we dus ook zeker de familie gaan bezoeken, besluiten we ook om een rondreis te maken en daarbij eigen locaties voor overnachtingen te bespreken. We zijn dus op zoek naar een reisorganisatie die ons kan helpen bij het invullen van deze bijzondere familiereis.

We zijn uiteindelijk via goede verhalen van vrienden terecht gekomen bij Rondreis op Maat. In goede samenspraak met Marjan zetten we onze wensen voor deze vakantie uiteen en sparren we verspreid over een half jaar met elkaar om een goede invulling te geven aan deze reis.

Naast het vinden van de juiste locaties, hebben we ook gesproken over de excursies en activiteiten rondom het vijftigjarig huwelijk van onze ouders en de verjaardag van een van hen. Aangezien we toch met kleinere kinderen reizen, kijken we specifiek naar de reisafstanden en kindvriendelijke locaties en activiteiten. Voor de huwelijksdag hebben we de familie in Zuid Afrika uitgenodigd om de dag bij ons te verblijven in de buurt van Stellenbosch.

Gedurende twee weken gaan we een klein deel van dit prachtige land verkennen. Vanuit Kaapstad richting Stellenbosch, dan naar Pringlebay, Oudshoorn, Buffelsdrift, Montagu en Houtbay. In die tijd gaan we verblijven in prachtige Kaapse landgoederen zoals Knorhoek en Riverside. Prachtige locaties in de buurt van Kaapstad, elk met z’n eigen charmes. De een midden in de wijngebieden, op korte afstand van het ook in Nederland bekende Simonsig. De andere in Houtbay omgeven door een grote tuin met een heerlijk zwembad en bijzonder mooi uitzicht op de bergen rondom Kaapstad.

Uiteraard ga je ook naar Zuid Afrika om dieren te zien, daarvoor hebben we gekozen om tijdens de vakantie ook in twee aangelegde gamereserves te gaan overnachten in tenten. Alhoewel het woord tent de locaties heel erg tekort doet, het zijn volledig luxe ingerichte constructies met bedden, bad, douche, koelkast, etc. Beesten zien we ook, olifanten, neushoorns, leeuwen, nijlpaarden en nog veel meer. Daarnaast hebben een aantal van ons ook nog een cub (baby) tijger geaaid in een dierentuin in de buurt van Oudshoorn. Ook het Olifant “knuffelen” wordt erg gewaardeerd door iedereen. Absoluut de moeite waard!

Afrika staat natuurlijk ook bekend om de weids uitgestrekte vlakten. Midden in een van die, een natuurgebied in de buurt van Pringlebay, hebben de Nederlandse Derick en Anita hun guesthouse. Met een warm welkom voelen wij ons meteen thuis, het is net alsof je bij familie op bezoek komt. De stilte is hier overdonderend. De kamers prachtig ingericht rondom een klein zwembad. Alles is gericht op het tot rust komen en optimaal genieten van locatie en omgeving. De dag wordt dan ook typisch Zuid Afrikaans afgesloten met een prima georganiseerde braai. Een locatie die je zeker moet opnemen in je reis als de mogelijkheid zich voor doet. Op de route naar Montagu rijden we door de Karoo, een prachtige rit door bergen vol met natuur van een aantal uren waar we met ons allen zeer van genieten.

Gedurende de vakantie willen we natuurlijk ook weer de contacten aanhalen met de familie in Zuid Afrika.

Sommige van ons hebben die nog nooit ontmoet. We maken dan ook graag gebruik van de mogelijkheden die zich voor dat doel aanbieden en worden we overrompeld door de bijzondere gastvrijheid van de Afrikaners. Op bezoek bij familie in Wilderness genieten we van het mooie weer en plonzen we ter verkoeling in het riviertje waaraan hun vakantiehuis ligt. Maar ook in Vermont, waar een ander deel van de Zuid Afrikaanse familie vakantie viert, is het weer genieten van mooi weer en lekker eten.

De aanleiding van deze rondreis, het vijftig jarig huwelijk van onze ouders, vieren we bij Knorhoek guesthouse, alwaar we op 20 december een groot deel van de familie in Zuid Afrika mogen ontvangen. Een warm weerzien en een bijzonder gezellige dag. Vanuit het guesthouse wordt er alles aangedaan om deze dag voor onze ouders zo onvergetelijk mogelijk te maken, waar ze overigens ook goed in slagen. De lunch is perfect geregeld en het avondeten is om door een ringetje te halen.

In de laatste week verblijven we op Riverside Estates in Houtbay. Gedurende deze week vieren de kinderen en kleinkinderen nog de verjaardag van Opa. Via Marjan hebben we ook hier een braai georganiseerd en houden we hier onze oudejaarsavond. Waar het in Nederland ongetwijfeld koud en regenachtig is, lopen we hier de hele dag in short en op flipflop’s.

Kaapstad en omgeving biedt veel. Van het shoppen in Waterfront, Kaap de Goede Hoop, Chapmans Peak, Bloubergstrand tot Robbeneiland en nog veel veel meer. Dat geldt overigens ook voor onze vakantie hier in Zuid Afrika. We hebben in twee weken zoveel meegemaakt, gezien, genoten, geproefd en gehoord, dat je dat onmogelijk allemaal in een kort reisverslag kan vastleggen. Om die herinneringen op te halen hebben we de foto’s en video’s. Wel zijn we het er allemaal over eens dat dit een onvergetelijke ervaring is geweest, niet alleen voor onze ouders, maar ook voor ons en de klein kinderen.

We willen Marjan dan ook van harte bedanken voor haar inzet en meedenken bij het organiseren van deze reis.